یک‌هزار و ۹۳۵ هکتار از زمین های سردشت مناطق آلوده به مین است

سرپرست فرمانداری سردشت گفت که از سال ۹۲ تا کنون ۵۲۹ هکتار و حدود ۶۰ درصد از اراضی آلوده به مین توسط گروه های مین زدایی کشور پاکسازی شده است. اما هنوز یک‌هزار و ۹۳۵ هکتار از زمین های سردشت مناطق آلوده به مین است.

ارسال کننده : احسان فتاحی

min jangi

اشکان مهدوی افزود: “میزان تلفات انسانی از سال ۹۲ تا کنون نیز به طور متوسط سه مجروح و یک شهید یا فوتی در سال بوده است”.

مهدوی نیا بیان کرد: “سال گذشته از اعضای گروه مین روبی نیز یک شهید و ۴ مصدوم داشتیم و امسال هم تاکنون ۲ نفر بر اثر انفجار مین مجروح شده اند”.

وی در خصوص اطلاق «شهید یا فوتی» بر اثر انفجار مین و تفاوت های آنها نیز یادآورشد: “در خصوص شهید شناخته شدن و یا نشناخته شدن اشخاصی که روی مین می روند چنانچه یک شخص بر اثر کار مغرضانه (آگاهانه و قاچاق) گرفتار مین شود در کمیسیون تایید نمی شوند ولی افرادی که ناخواسته روی مین می روند ادعای آنها در کمیسیون ماده ۲ که در فرمانداری تشکیل می شود مطرح و در صورت اثبات آن فرد جانباز و شهید محسوب می شوند”.

وی گفت: “سالانه دوره هایی برای آشنایی مردم با خطرات مین توسط فرمانداری، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر تشکیل می شود”.

سرپرست فرمانداری سردشت گفت: “در مناطقی که آلوده به مین هستند علائم هشدار دهنده و آگاهی دهنده نصب شده است و بیشترین زمانی که مردم عادی روی مین می روند در فصل بهار و زمانی است که گیاهان خوراکی در کوهستان یافت می شود و برای جمع آوری این گیاهان مردم راهی کوهستان می شوند”.

مهدوی نیا افزود: “امسال تعداد ۱۲ پایگاه متروکه پاکسازی شده است و بر اساس آخرین گزارش مربوط به پنج ماهه اول سال جاری ۵۹ هکتار از اراضی آلوده به مین پاکسازی شده است”.

وی توصیه کرد مردم هنگام مواجهه با مواد منفجره و شئ مشکوک از نزدیک شدن به آن خودداری کنند و به ارگان های مسئول همانند فرمانداری، سپاه پاسداران یا اطلاعات استان اطلاع رسانی کنند.