100 میلیون هکتار از مراتع کشور نیازمند عملیات بیولوژیک آبخیزداری هستند

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تاکنون ۲۶ میلیون هکتار از مراتع کشور تحت عملیات بیولوژیک آبخیزداری قرار گرفته است، اظهار کرد: هنوز قریب ۱۰۰ میلیون هکتار از مراتع کشور نیازمند اجرای چنین طرحی هستند.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)

طبیعت پاییزی جنگل های ارسباران

خدا کرم جلالی در جریان سفر به استان یزد و بازدید از طرح‌های منابع طبیعی در شهرستان بافق، اظهار کرد: کشور با توجه به شرایط اقلیمی و تهدیدهایی مانند گرمایش ، کمبود آب و بیابان‌زایی، نیازمند اقدامات گسترده و وسیعی در زمینه آبخیزداری و بیابان‌زدایی است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از نزولات خدادادی تبخیر می‌شود، تصریح کرد: براساس عملیات آبخیزداری در هر هکتار به طور متوسط ۵۲۰ متر مکعب آب ذخیره می‌شود لذا ۱۴ درصد از این نزولات را می‌توان از این طریق به سفره‌های زیرزمینی تزریق کرد.

 رییس سازمان جنگل‌ها، یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در کشور را اجرای عملیات آبخیزداری عنوان کرد و گفت: قسمت اعظم و بالای ۹۰ درصد از کشور روی کمربند خشکی قرار گرفته است و براساس بررسی‌های انجام گرفته حدود هفت میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور وجود دارد که از این میزان سه میلیون هکتار جز کانون درجه یک است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ششم دولت در زمینه‌ بیابان‌زدایی، گفت: سازمان در رابطه با مهار عوامل بیابان‌زا اعلام آمادگی می‌کند و هر اقدامی را که لازم باشد، انجام خواهد داد.

جلالی در همین رابطه از اجرای عملیات بیابان‌زدایی در هشت میلیون هکتار از مناطق کشور خبر داد و افزود: 2.3 میلیون هکتار از این عملیات از طریق ایجاد جنگل‌های دست کاشت در بخش مرکزی و شرقی کشور بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان بافق جزء منطقه ویژه کشور است، متذکر شد: باید در خصوص بیابان‌زدایی و کنترل شن‌های روان این شهرستان از محل اعتبارات استانی و ملی در سالجاری تصمیمات جدی گرفته شود.

وی در بخشی دیگر ازسخنان خود به اهمیت کاشت گیاهان دارویی در شهرستان بافق نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به زمینه مساعد بافق برای توسعه کاشت گیاهان دارویی باید برای این مهم برنامه‌ریزی بیشتری در بافق انجام شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای توسعه کاشت گیاهان دارویی در این شهرستان قول مساعد داد و در پایان گفت: ضروری است هر ساله حدود ۱۰۰ هکتار به زمین‌های کشت این گیاهان، که منشأ درآمد و اشتغال برای خانواده‌ها هستند، اضافه شود.