مشاهده غاز پیشانی سفید کوچک در تالاب قره قشلاق

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از مشاهده گونه در معرض تهدید و انقراض غاز پیشانی سفید کوچک در تالاب قره قشلاق خبر داد.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

میرمحسن حسینی قمی با بیان این خبر گفت: تالاب قره قشلاق بناب با 22 هزار هکتار مساحت یکی از تالاب های اقماری و چسبیده به دریاچه ارومیه و محل زیست پرندگان مختلفی است که در شرایط فعلی دریاچه ارومیه به عنوان مامن مطمئن مهاجرت انواع پرندگان به این تالاب است.
وی اظهار داشت: به دلیل شرایط خاص  این زیستگاه، غاز پیشانی سفید کوچک نیز در این تالاب مشاهده شده که پرنده ای آبچر است که با توجه به اندازه کوچک و سفیدی مشخص روی پیشانی اش از سایر غازها قابل تشخیص بوده و کوچکترین غاز از نوع خاکستری است.
قمی با اشاره به اهمیت غاز پیشانی سفید کوچک از لحاظ مباحث حفاظت محیط زیستی گفت: تعداد این پرنده، در سطح جهانی کاهش چشمگیری داشته به نحوی که در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
گفتنی است؛ تالاب قره قشلاق بناب از جمله تالاب های منحصر به فرد کشور ظرفیت های بالایی برای گردشگری دارد و تنوع زیستی موجود در این تالاب آن را به یکی از ایستگاه های مهم حیات طبیعی و وحش تبدیل کرده به طوری که همه ساله در فصل سرما هزاران پرنده مهاجر از مناطق دور دست بویژه سیبری خود را برای زمستان گذرانی به این تالاب می رسانند.