جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری «هوبره» در گرمسار

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان گرمسار از جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری هوبره در دشت‌های جنوبی گرمسار خبر داد.

ارسال کننده : حمید نعیمی (کوروش)

جمع‌آوری تله‌های زنده‌گیری «هوبره» در گرمسار

حبیب دارپرنیان با اعلام این خبر، اظهار کرد: با اطلاع رسانی به‌موقع همیاران محیط‌زیست، نیروی یگان حفاظت شهرستان گرمسار، تله‌های زنده‌گیری هوبره در زیست‌های جنوبی گرمسار که توسط صیادان و شکارچیان غیرمجاز انجام شده بود؛ جمع‌آوری شد.

وی گفت: شکارچیان غیرمجاز از این تله‌ها که در انتهای اراضی کشاورزی دشت‌های منتهی به بیابان‌های جنوب گرمسار پهن شده بود، برای زنده‌گیری و شکار پرندگان وحشی بویژه گونه در حال انقراض هوبره استفاده می‌کنند.

وی بابیان این که بهای ضرر و زیان ناشی از شکار و زنده‌گیری هر قطعه هوبره معادل 200 میلیون ریال است، افزود: هوبره پرنده‌ای زیبا ، از تیره درناسانان و یکی از گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است که از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد.

دارپرنیان با بیان اینکه هوبره در زیستگاه‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می‌کند ادامه داد: این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز بوده و از حشرات، بی‌مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می‌کند.

دارپرنیان تصریح کرد: هوبره تمایل کمی به پرواز کردن داشته و اغلب پهنه‌های دشتی را به‌صورت راه رفتن می‌پیماید و از همین رو شکارچیان غیرمجاز با ساخت دیواره و پرچین‌هایی کم ارتفاع از بوته‌ها و شاخ و برگ درختان (در مسافت‌های طولانی) در مسیر حرکت این پرنده و ایجاد معبرهایی دام‌گذاری شده در این دیواره‌ها به زنده‌گیری آن می‌پردازند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان گرمسار از برخورد قانونی با صیادان و شکارچیان غیرمجاز در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: محیط‌زیست به‌شدت با عوامل تخلف و به‌ویژه صیادان و شکارچیان غیرمجاز برخورد می‌کند.