دستگیری شکارچیان متخلف با مجموعه ای از حیوانات در شاهرود

ماموران گشت سیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ، 2 شکارچی متخلف را با مجموعه ای از حیوانات و انواع ادوات شکار حیات وحش، دستگیر و کشف و ضبط کردند.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

سرپرست گشت سیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت : ماموران گشت سیاربا همکاری دستگاه قضایی و اطلاعات نیروی انتظامی و مردم استان سمنان در اقدامی با رعایت قانون و اخذ مجوز از مقام قضایی دو شکارچی متخلف را دستگیر و برای پیگیری ، پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
حسن قاضی نژاد گفت: 18 قطعه تاکسیدرمی ، 3 قبضه اسلحه و 750 گلوله از این شکارچی ها کشف و ضبط شده است، ارزش ریالی مجموعه ی حیوانات کشف شده نیز حدود 3 میلیارد ریال است.
وی افزود: دستگیری این شکارچیان نتیجه همکاری مردم فرهنگ دوست سمنان با محیط زیست است، زیرا با توجه به کمبود نیرو در سازمان حفاظت محیط زیست، دستگیری کلیه متخلف ها مقدور نیست، اما همکاری مردم از زیاد شدن جرم جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: بیشترین معضلات در این حوزه نه تنها در استان سمنان بلکه در کشور، کمبود نیرو است و وجود شکارچیان غیرمجاز در استان ها به دلیل کم کاری نیروهای محیط زیست نیست بلکه به علت کمبود نیرو است.
قاضی نژاد گفت: وسعت مناطق حفاظتی استان سمنان بسیار زیاد است و یک ششم از 11 درصد کل مساحت کشور که زیر نظر سازمان محیط زیست است به استان سمنان تعلق دارد و 2 پارک ملی بزرگ کشور در این استان قرار دارد و تمام این ها نیاز به حفاظت دارد.
وی خاطرنشان داشت: افرادی که حیات وحش شکار می کنند به دور از انسانیت است، زیرا حیات وحش مثل تمام انسان ها حق زندگی دارند و جزو این کشور و امانتی که  دست انسان ها هستند و طبق اصل پنجاهم قانون اساسی باید حیات وحش به آیندگان تحویل داده شوند و نباید از بین برود.
قاضی نژاد گفت: عکاسی در حیات وحش شکار لحظه ها است و اگر افراد عادت کنند به جای تفنگ، دوربین عکاسی در دست بگیرند لذت بیشتری خواهند برد، زیرا بیشتر افراد برای کوهنوردی و تفریح به مناطق می روند و در اصل قصد شکار ندارند.
سرپرست گشت سیار حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: هر کس که تفنگ خود را زمین بگذارد یک محیط بان است و می تواند برای حفظ جان حیات وحش تلاش کند .
وی تاکید کرد: فصل شکار پرنده آغاز شده است و کسانی که مجوز شکار دارند نباید به پرنده های شکاری تیراندازی کنند، زیرا حیوانات وحشی در کنترل جمعیت حیوانات بسیار موثر هستند، وقتی حیوانی از بین می رود در چرخه طبیعت خلل ایجاد می شود و ضرر آن به انسان برمی گردد.
قاضی نژاد ادامه داد: موزه تاریخ طبیعی استان سمنان برای بازدید عموم و علاقه مندان طبیعت و حیات وحش رایگان است و همچنین محیط بانان در طبیعت آماده همکاری و تشریح موضوعات هستند.
سرپرست گشت سیار حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: فصل شکار پرنده آغاز شده است و کسانی که مجوز شکار دارند نباید به پرنده های شکاری تیراندازی کنند، زیرا حیوانات وحشی در کنترل جمعیت حیوانات بسیار موثر هستند، وقتی حیوانی از بین می رود در چرخه طبیعت خلل ایجاد می شود و ضرر آن به انسان برمی گردد.