مدیریت نادرست پسماند،سالانه 370 هزار میلیارد ریال خسارت به کشورمی زند

تقی کهوریان روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند در آذربایجان غربی افزود: روزانه 50 هزار تن و سالانه افزون بر 18 میلیون تن زباله در کشور تولید می شود که جمع آوری و دفن آن، زمینه ساز خسارت های جبران ناپذیر به کشور است.

ارسال کننده : نادر زندی

وی اضافه کرد: ما ناگزیر هستیم تا در روش های جمع آوری، حمل و دفن زباله در آذربایجان غربی، بازنگری اساسی انجام دهیم که در این خصوص همراهی همه نهادهای مسئول ضروری است.
پرویز آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: روزانه فقط در شهر ارومیه 500 تن زباله تولید می شود که جمع آوری و دفن آنها تهدید بالقوه بر سلامتی مردم است.
عزیز قال مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه نیز در این جلسه از برنامه ریزی برای اجرای طرح تولید انرژی از زباله در این شهر خبر داد و افزود: برای احداث نخستین کارخانه زباله سوز و تولید انرژی کشور در ارومیه با یک شرکت آلمانی به توافق رسیده ایم و قرارداد همکاری و اجرای طرح نیز منعقد شده است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
وی افزود: مدت زمان پیش بینی شده برای راه اندازی این کارخانه سه سال است و برای این مدت نیز با چند شرکت داخلی فعال در جمع آوری و تفکیک در مبدا و بازیافت پسماندها نیز مذاکراتی انجام داده ایم که کار خود را در یکی از مناطق شهربه صورت آزمایشی آغاز کرده اند.
آذربایجان غربی 42 شهر و بیش از 2 هزار و 800 روستا دارد که همه زباله های تولیدی این شهرها و روستاها دفن می شود.
دفن زباله ها از روش های منسوخ در دنیا به شمار می رود که در ایران و آذربایجان غربی هنوز رواج دارد.