قطع آخرين چنارهاي خانه – باغ کيانيان

فرستنده:حسین محمودی

IMAGE635301279808479155

همزمان با هفته منابع طبيعي رخ داد

ايرن- آخرين چنارهاي باغ «بانک شاهي» همزمان با هفته‌ي منابع طبيعي قطع مي‌شود تا خاطره‌ي باغ‌هاي شميران براي هميشه از ذهن مردم پايتخت پاک شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، کميته‌ي پيگيري حفاظت از خانه‌هاي تاريخي تهران با بيان اين مطلب، اعلام کرده است: باغ «بانک شاهي» موسوم به «خانه – باغ کيانيان» يکي از ميراث‌هاي فرهنگي و طبيعي شهر تهران است که 30 تيرماه سال 1384 در فهرست آثار ملي کشور ثبت شد. اين بنا جزو نفايس ارزشمند منطقه‌ي شميران است که به‌دليل داشتن درختان انبوه، يکي از نبض‌هاي زيست‌محيطي پايتخت محسوب مي‌شود.

عبدالله شهبازي – پژوهشگر حوزه‌ي تاريخ – در مطلبي تحت عنوان «آخرين چنارهاي باغ بانک شاهي تهران» درباره‌ي وضعيت اين باغ تاريخي اظهار نگراني کرده و براساس گفته‌هاي ساکنان محلي خيابان يخچال، درختان اين باغ شبانه در حال قطع شدن است.

او در يادداشتي گفته است: باغ «بانک شاهي» از اراضي باغ قوام‌الملک شيرازي پدر زن اميراسدالله علم است. در شمال اين باغ، سفارت انگليس قرار دارد و بخشي از باغ تبديل به موزه آب شده است. «بانک شاهنشاهي ايران» که به «بانک شاهي» معروف بود، در سال ???? با سرمايه‌ي يک ميليون پوندي کمپاني ساسون و چند شريک يهودي – انگليسي از جمله کمپاني هنري شرودر تأسيس شد و اولين اسکناس‌هاي ايران را در عصر ناصري منتشر کرد. بانک شاهنشاهي ايران در سال ???? به «بانک انگليسي ايران و خاورميانه» و در سال ???? به «بانک انگليسي خاورميانه» تغيير نام داد.
وي ادامه داده است: باغ ييلاقي بانک شاهي در قلهک که محل سکونت رييس بانک بود، اکنون نابود شده و جايش را مجتمع‌هاي آپارتماني گرفته است. آخرين نشانه از اين باغ، زميني شش – هفت هزار متري يا حداکثر 10 هزار متري است که درخت‌هاي آن تقريبا به‌طور کامل خشک شده، ولي هنوز چند چنار کهن‌سال باقي مانده است.

چنارهايي سر به آسمان کشيده که دوران ناصرالدين‌شاه را خوب به‌خاطر دارند و شاهد رفت‌وآمد پنهان و آشکار بسياري از رجال آن عصر و سال‌هاي مشروطه و پس از مشروطه بوده‌اند. سال‌هايي که در باغ بانک شاهي مي‌نشستند و براي مقدرات ايران برنامه مي‌ريختند. اين چند چنار نيز در حال خشک شدن است تا در آينده‌ي نزديک، در زمين «برج» احداث شود. به اين ترتيب، هيچ نشاني از اين باغ تاريخي بر جاي نخواهد ماند.

شهبازي با انتقاد از ساخت‌وسازهاي شهر تهران، اظهار کرده است: مي‌گويند خرج پروژه‌هاي ساخت‌وساز شهرداري تهران مانند پل‌ها و تونل‌ها، با فروش «تراکم» تأمين مي‌شود. يعني شهرداري با فروش باغ‌ها و فضاي تهران، پل و تونل مي‌سازد. فروش تراکم يعني افزودن به حجم ترافيک تهران، يعني بي‌قواره شدن تهران، يعني نابود شدن تهران که البته چيزي از آن باقي نمانده است. «فروش تراکم» را در وب جست‌وجو کنيد، ببينيد چه خبر است. تهران به کجا مي‌رود؟ چرا هيچ مقام مسوولي به اين تخريب‌هاي غيرقابل جبران فرهنگي و زيست‌محيطي توجه نمي‌کند؟ آن ادعاها درباره‌ي فرهنگ کجا و اين تخريب فرهنگي کجا؟ تهران بي‌قواره کجا و لندن پوشيده از باغ و ابنيه تاريخي کجا؟
به گزارش ايسنا، اين خانه – باغ به‌تازگي از مالکيت آقاي کيانيان خارج شده و به مالک جديدي فروخته شده است. اکنون در کنار اين بنا گودبرداري بزرگي براي ساخت يک برج در حال انجام است و اين بيم مي‌رود که اين بنا نيز در آينده‌ي نزديک به يک برج تجاري يا مسکوني تبديل شود.

براساس ماده‌ي 6 قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها، هر کس عالما و عامدا و برخلاف مقررات اين قانون مرتکب قطع و يا موجبات از بين رفتن درختان را فراهم سازد، به‌ حبس تا سه سال و پرداخت جزاي نقدي برحسب نوع، محيط، سن و موقعيت آن از يک‌هزار ريال تا 100هزار ريال محکوم خواهد‌ شد. همچنين براساس تبصره‌ي 1 اين ماده، در صورتي که قطع درخت از طرف مالکين به‌نحوي باشد که باغي را از بين ببرد و از زمين آن به‌صورت تفکيک و خانه‌سازي استفاده‌ کند، همه‌ي زمين به نفع شهرداري ضبط مي‌شود و به مصرف خدمات عمومي شهر و محرومين مي‌رسد.

حال بايد ديد شوراي اسلامي شهر تهران و شهردراي تهران نسبت به تخريب درختان اين باغ که تکرار قطع درختان باغ قلهک است، چه واکنشي نشان مي‌دهد.