صدور 1000 پروانه شکار پرنده در استان قزوین

به دنبال اعتراض جمعی از فعالان حوزه محیط زیست قزوین نسبت به صدور پروانه شکار پرندگان در این استان، سیاوش شمسی‌پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ضمن تایید صدور پروانه شکار پرنده در قزوین، به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت.

ارسال کننده :حمید نعیمی ( کوروش )

كبك

سیاوش شمسی‌پور با اشاره به اینکه بررسی‌های ما نشان داد که جمعیت پرندگان در استان قزوین این اجازه را می‌دهد که امسال تعداد محدودی پروانه، برای شکار پرندگان صادر کنیم، گفت: طی دو سال گذشته هیچ مجوزی برای شکار در استان قزوین صادر نشده بود ولی امسال با توجه به برآوردها تصمیم گرفتیم مجوز شکار پرنده صادر کنیم؛ چرا که با این اقدام هرس محیط زیست طبیعی نیز صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با نمایندگان NGOها که به بحث صدور پروانه شکار پرنده در قزوین معترض بودند، جلساتی برگزار کردیم که در دو جلسه آن خود من نیز حضور داشتم و فکر می کنم جلسات برگزار شده و توضیحات کارشناسان برای آنها قانع کننده بود.

این مقام مسئول در اداره حفاظت محیط زیست استان قزوین تاکید کرد: در حال حاضر حدود 24 هزار شکارچی دارای اسلحه‌های مجاز در استان قزوین حضور دارند که مطالبات آنها نیز باید مورد توجه ما قرار گیرد، برای همین با صدور مجوزهای محدود شکار پرنده، سعی کردیم ضمن حفظ محیط زیست استان، نیاز این دسته از شکارچیان قانونمند را نیز پاسخ دهیم.

صدور 1000 پروانه شکار در استان قزوین

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به اینکه امسال بعد از دو سال ممنوعیت به این نتیجه رسیدیم که باید پروانه شکار محدودی برای پرندگان صادر کنیم، افزود: طبق برنامه‌ریزی 1000 پروانه شکار برای امسال در نظر گرفته شده که هنوز هم به این تعداد نرسیده است. این مجوزها هم تنها برای کبک و باقرقره در نظر گرفته شده است، تاکنون بیشتر مجوزها مربوط به کبک بوده و درخواست مجوز باقرقره نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه 470 هزار هکتار از مساحت استان جزو مناطق شکار ممنوع است، تاکید کرد: شکارچیانی که پروانه شکار دریافت کرده‌اند نمی‌توانند در همه مناطق شکار کنند. در الموت شرقی، الموت غربی، آوج-آبگرم، طارم و دشت الله‌آباد شکار پرنده حتی با پروانه ممنوع است. بنابراین تنها در مناطق آزادی چون کوهین امکان شکار وجود دارد.

شمسی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه در حفاظت محیط زیست استان قزوین یک کمیته حیات وحش متشکل از کارشناسان خبره، شکارچیان و نمایندگان NGOها وجود دارد که این کمیته با توجه به وضعیت حیات وحش استان تصمیمات جمعی در این مورد می‌گیرد، افزود: امسال مثل چند سال گذشته مجوز شکار چهارپا در استان قزوین نخواهیم داشت، چون با بیماری‌هایی مثل طاعون نشخوار کنندگان کوچک روبرو بودیم و تصمیم گرفتیم که مجوز شکار چهارپا صادر نکنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه محیط زیست استان هر سال ارزیابی و سرشماری می‌شود، گفت: سرشماری چهارپایان در آبان ماه انجام خواهد شد. این موضوع وضعیت چهارپایان استان را نشان می‌دهد که بر اساس وضعیت آنها برای سال آینده هم تصمیم گیری خواهیم کرد.