آغاز مجوز شکار پرندگان دریایی از اوایل آبان ماه

مدیر کل محیط زیست استان گلستان اظهار داشت: پروانه شکار صید برای پرندگان دریایی در استان گلستان از اوایل آبان ماه به مدت دو ماه صادر می شود.

ارسال کننده : نادر زندی

اسماعیل مهاجر افزود: این مجوز برای شکارچیان دارای مجوز حمل سلاح و در مناطق آزاد شکار واقع در آبهای ساحلی استان صادر می شوند.

این مقام مسئول در استان گلستان با اشاره به اینکه در این استان 31 هزار و 500 شکارچی مجوز حمل سلاح وجود دارند، خاطرنشان ساخت: تعداد زیادی شکارچی غیرمجاز نیز در کنار شکارچیان مجاز به شکار اقدام می کنند.

وی ادامه داد: همچنین این مجوز شکار فقط برای شکار پرندگان دریایی خاص که بیشتر شامل انواع مرغابی و غاز است، خواهد بود.

به گفته وی، شکار پردندگان حرام گوشتی نظیر فلامینگو، لک لک ، پرستو دریایی و …. نیز غیرمجاز است و با متخلفین این نوع شکارها برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول در استان گلستان بیان داشت: شکارچیان مجاز می توانند از اول آبان ماه به مدت دو ماه در روزهای پنج شنبه و جمعه نسبت به شکار پرندگان در مناطق آزاد اقدام کنند.

وی غرب گمیشان و غرب بندر ترکمن واقع در آبهای ساحلی آزاد را مناطق آزاد برای شکار پرندگان دریایی عنوان کرد و گفت: همچنین امکان شکار در برخی تالاب های به ثبت نرسیده استان نیز وجود دارد.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان تاکید کرد: صید پرندگان در آبهای اطراف جزیره آشوراده و پناهگاه حیات وحش میانکاله ممنوع است.

وی گفت: محیط بانان استان گلستان به منظور برخورد با شکارچیان غیر مجاز که وارد مناطق ممنوعه می شوند همواره این مناطق را با گشت زنی مورد پایش قرار می دهند.

مهاجر در ادامه گفته های خود در خصوص شکار پرندگان دریایی و مهاجر در تالاب های بین المللی آلما گل، آلا گل و آجی گل واقع در خط مرزی استان اظهار داشت: این تالاب های بین المللی هر ساله میزبان تعداد زیادی پرنده مهاجر هستندکه از سیبری آمده و قصد دارند به قطب شمال وارد شوند.

وی خاطرنشان ساخت: این تالاب ها، اطراق گاه های بین راهی مناسبی برای استراحت و یا تخم گذاری این پرندگان دریایی محسوب می شوند.

به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، هر ساله در ایام فصل مهاجرت پرندگان به این سه تالاب بین المللی، گردشگران زیادی برای تماشای پرندگان به این منطقه سفر می کنند و تورهای پرنده نگری از رونق ویژه ای برخوردار است.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان بیان داشت: شکار در مناطق نزدیک مرز که همواره به هر دلیلی ممنوع است برای شکار پرندگان نیز ممنوع خواهد بود.

مهاجر افزود: اما شکار پرندگان دریایی در اطراف تالاب به مدت دو ماه در روزهای پنجشنبه و جمعه آزاد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه غاز پیشانی سفید یکی از گونه های در معرض انقراض پرندگان دریایی محسوب می شود، گفت: این پرنده در نیمه دوم سال در تالاب های بین المللی آلما گل، آجی گل و آلاگل دیده می شود و شکار آن غیر مجاز است.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین شکار پرندگانی دیگر نظیر فلامینگوها، لک لک ها، پلیکان ها و نیز پرندگان در معرض انقراض شامل انواع برخی مرغابی ها و … در این تالاب ها غیرمجاز است.