تشدید عملیات گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در فصل بازگیری

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از تشدید عملیات گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست در فصل بازگیری سال جاری خبر داد .

 

ارسال کننده :علی شعبانزاده

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز، مهاجرت پرندگان شکاری به عرض های جغرافیایی پایین تر از جمله منطقه ساحلی سیستان و بلوچستان آغاز می شود.
وی با بیان اینکه برخی افراد سودجو به صورت غیرمجاز اقدام به زنده گیری پرندگان  شکاری می‌کنند ، افزود: پاییز به فصل بازگیری به معنای آغاز کار شکارچیان متخلف بازهای شکاری معروف شده چرا که برخی  بازهای شکاری نظیر بالابان و شاهین از محبوبیت بیشتری نزد کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس برخوردارند که متاسفانه با توجه به کاهش جمعیت آن در دهه ‌های اخیر و قاچاق آن به کشورهای عربی به قیمت بسیار گزاف، نسل آن در ایران در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: یگان حفاظت محیط زیست استان با هم افزایی تجهیزاتی و پرسنلی، منطقه ساحلی جنوب استان از گواتر در مرز ایران و پاکستان تا خور میدانی هم مرز با استان هرمزگان را در زیر ذره بین نگاه تیزبینانه خویش قرار می دهد و در این راستا با هماهنگی قبلی از توان تجهیزاتی و پرسنلی سایر ارگان ها ازقبیل نیروهای نظامی و انتظامی شامل نیروی دریایی، شیلات و… استمداد می جوید.
محمودی اضافه کرد: ایران به دلیل تنوع آب و هوایی یکی از کشورهای با تنوع زیستی بالایی نسبت به کشورهای همجوار خود است که این ویژگی‌ ایران را در کانون توجه افراد سودجو در زمینه زنده گیری و قاچاق گونه های مختلف جانوری قرار داده است .
به گفته وی ، در همین راستا شکارچیان با آگاهی از عدم توانایی پرواز طولانی مدت پرندگان شکاری بر روی دریاها و اقیانوسها به علت فیزیک بدنی و سیستم پرواز آنها که اصولاً بر روی توده های هوای موافق سر می خورند و اوج می گیرند، در نوار ساحلی جنوب کشور که به نوعی تراکم و زادآوری آنها بیشتر هست مترصد حضورشان می شوند و در نهایت با کوخه نشینی و استفاده از طعمه زنده اقدام به بازگیری در مناطق ساحلی می نمایند که نوار ساحلی چابهار و کنارک نیز در محدوده تخلف آنها قرار می گیرد.
گفتنی است در کشورهای عربی جوجه بالابان و شاهین اصیل ایرانی را پرورش می دهند تا به سن بلوغ برسد، سپس با آموزش این پرندگان از آنان برای جفت گیری، تفریح و شکار به خصوص شکار هوبره استفاده می کنند.
محمودی همچنین دستاوردهای روزهای نخست عملیات گشت و کنترل در منطقه ساحلی جنوب استان را کشف و ضبط 3 بهله پرنده شکاری از نوع شاهین و دلیجه یک قطعه قمری به عنوان طعمه زنده، دستگیری یک نفر متخلف در این رابطه، توقیف یک فروند قایق موتوری و ادوات صید و زنده گیری، تخریب و جمع آوری 20 کوخه ذکر کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: قانونگذار به استناد تبصره دو ماده 13 قانون شکار و صید، برای هر شخصی که به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه مبادرت کند، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده به مدت سه سال، در آخر مصوبه هیأت وزیران جزای نقدی تا 600 میلیون ریال نیز در نظر گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: در اثنای عملیات گشت و کنترل فصل بازگیری با هرگونه تخلف زیست محیطی از قبیل صید غیر مجاز آبزیان از جمله کوسه و پستانداران دریایی برخورد می شود و در برنامه پایش ساحلی هرگونه مشاهدات یا مرگ و میر احتمالی پستانداران دریایی، لاک پشتهای دریایی و بروز پدیده مضر شکوفایی پلانکتونی نیز سریعاً گزارش می شود.