تلف شدن یک قلاده خرس قهوه ای در دالاهو

یک قلاده خرس قهوه ای در حال عبور از عرض جاده در محور جاده ای دالاهو – سرپل ذهاب را داشت بر اثر تصادف جاده ای و برخورد با خودرو تلف شد.

 

ارسال کننده : علی شعبانزاده

در پی گزارش دوستداران محیط زیست یک قلاده خرس قهوه ای به همراه 2 توله خود که قصد عبور از عرض جاده را داشتند بر اثر تصادف جاده ای و برخورد با خودرو تلف شد. در این حادثه که حدود ساعت 22 مورخ بیست و یکم مهرماه روی داد این خرس قهوه ای به همراه 2 توله خود قصد عبور از جاده را داشتند و در قسمتی از جاده که دارای موانع بتونی پیوسته بود روبرو می شود که منجر به تصادف می شود. علیپور سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دالاهو گفت: شاهدان و مسافران، توله های خرس را در لحظه های اولیه تصادف مشاهده کرده اند که بلافاصله به ارتفاعات کوه های منطقه گریختند.
غلامحسین کاظمی مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: مشارکت بین بخشی و ایمن سازی جاده ها در مناطقی که حیوانات وحشی تردد می نمایند و گدار محسوب می شود، ضروری است. نصب تابلوهای هشدار و رعایت نکات ایمنی از سوی رانندگان و خودداری از نصب موانع غیرضروری به طور پیوسته از جمله مواردی است که برای حفاظت از گونه های جانوری حیات وحش باید از سوی دستگاه های ذیربط رعایت شود.کاظمی گفت: در صورت آگاهی رانندگان از اهمیت و نقش گونه های جانوری در محیط زیست و اطلاع از نقاط حادثه خیز و همکاری دستگاه های راه سازی، در آینده کمتر شاهد تلفات گونه های حیات وحش در جاده ها خواهیم بود.
علیپور در خصوص زیستگاه خرس قهوه ای و گدار گونه های حیات وحش در این جاده گفت: جاده دالاهو – سرپل ذهاب در بین رشته کوه های نواکوه و دالاهو که زیستگاه اصلی خرس قهوه ای است قرار دارد و این گونه ها از عرض جاده در طول این رشته کوه ها تردد می کند که متأسفانه تلفات گونه هایی از قبیل: گراز، گرگ و … در سال های گذشته نیز به وقوع پیوسته است. علیپور گفت: مشارکت خوب مردم منطقه در حفاظت از گونه های حیات وحش باعث ازدیاد گونه های جانوری شده است که منطقه شکار و تیراندازی ممنوع نواکوه با بیش از 25 هزار هکتار وسعت و کوهستان دالاهو نیز قلمرو این زیستمندان محسوب می شود. وی افزود: خرس قهوه ای، کل و بز، گرگ و کفتار از جمله پستانداران این منطقه بشمارمی روند.