دریاچه زریبار در آستانە خشک شدن

دریاچه زریبار در ۵  کیلومتری شهر مریوان در شرق کوردستان در آستانە خشک شدن است .دریاچه زریبار بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در جهان است و سرچشمه آن ناشی از چشمه‌های زیر دریاچه است.

ارسال کننده : احسان فتاحی

شایان‌ذکر است کە هیچ گونە آبی بە این دریاچه سرریز نمی‌شود و برعکس سرچشمه رودخانه‌های دیگر نیز است.اما اکنون در آستانە خشک شدن است کە علت‌های اصلی آن برمی‌گردد بە ورود آب‌های سطحی و آلودە فاضلاب روستاهای مریوان بە درون آب،ساختن سدهای غیراستاندارد بر روی دریاچه که آب سدها از سرچشمه‌های آب دریاچه است.

استفاده از آب دریاچه جهت سیراب کردن مزارع و کشتزارهای کشاورزی کە توست این دریاچه سیراب می‌شوند و بە آب زیادی نیاز است. تمییز نکردن دریاچه و اطراف آن کە روز بە روز نیز بە آن افزودە می‌شود.

استفاده از آب دریاچه برای تهیە آب شرب مردم شهر مریوان،

دریاچه زریبار موردتوجه گردشگران و مسافران زیادی واقع شدە کە ماهی‌های زیادی نیز در اکوسیستم این دریاچه موجود است.کە از ماهی‌های این دریاچه کە منبع درآمدی برای مردم شهرستان مریوان نیز است.

این دریاچه ازلحاظ آب‌وهوایی نیز نقش مهمی در اکوسیستم مریوان دارد.

این‌ها در حالی است کە با توجه بە نقش پراهمیت این دریاچه حکومت جمهوری اسلامی ایران هیچ توجهی بە آن نمی‌کند و بالعکس مسبب خشکاندن این دریاچه و مشکلات محیط زیستی و اکوسیستمی در این دریاچه نقش بسزایی داشتە است.

این خشک شدن آب دریاچه بە علت برنامه‌های غیراستاندارد از سوی حکومت اسلامی بودە و بی‌توجهی مسئولان ایران و عدم تخصیص بودجه روز بە روز مرگ دریاچه زریبار را نزدیک کردە است و این برنامه‌های غیرعلمی و غیراستاندارد نه اینکە باعث خدمتگزاری در مریوان نشدە بلکه  بیشتر باعث نابودی این دریاچه بە صورت عملی نیز شدە است.