ایجاد مدارس طبیعت به کمک سازمان محیط زیست و بخش خصوصی

ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت که نخستین سند مشترک آموزش مسائل محیط زیستی در مدارس تا هفته آینده به ۱۱۰ هزار مدرسه کشور ابلاغ می‌شود.

ارسال کننده : احسان فتاحی

mohitbanan

محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در جلسه امروز ( دوشنبه ۱۸ مرداد ماه) فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی که با حضور معصومه ابتکار رئیس و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، به مشکلات زیست محیطی کشور اشاره کرد و گفت: “افکار عمومی از همه اقدامات در جهت ساماندهی محیط زیست و استفاده بهینه از آب، خاک و هوا حمایت می‌کند”.

وی با بیان اینکه در فراکسیون محیط زیست کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته خاک، آب، روابط بین‌الملل، تنوع زیستی و حقوقی را در زیر مجموعه خود تعریف کرده است، افزود: “اتاق فکری متشکل از بزرگان محیط زیست در کنار فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس تشکیل شده است”.

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: “دیوان محاسبات حسابرسی اختصاصی در حوزه محیط زیست دایر کرده است”.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس دهم به مشکلات حوزه محیط زیست اشاره کرد و تصریح کرد: “ارزش‌گذاری منابع طبیعی و محیط زیست که در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت ملزم به اجرای آن شده بود، ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‌ها و طرح‌ها برای ۱۵۰ طرح بزرگ، مدیریت سواحل و رودخانه‌ها و مناطق حفاظت شده، رفع آلودگی هوا و خاک، اصلاح ساختار نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، غیرمتخصص بودن نیروهای این سازمان، عدم واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی، پیگیری پرداخت فوق‌العاده به محیط ‌بانان به میزان ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان، واگذاری مناطق چهارگانه به بخش خصوصی، ساماندهی امور شکار و صید، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد محدوده استقرار صنایع آلاینده در جوار شهرها، مدیریت پسماند، مجازات شکار و ساماندهی جرایم از جمله مسائل و مشکلاتی است که باید در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد”.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در این نشست ضمن تأکید بر همکاری فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با دستگاه‌های اجرایی مختلف، گفت: “کارنامه دولت در این باره منتشر شده که ضمن آن وظایف دستگاه‌ها مرتبط با سیاستهای زیست محیطی مقام معظم رهبری، اهداف توسعه پایدار و چشم‌انداز ۲۰ ساله احصاء شده بنابراین نمایندگان می‌توانند بر این اساس با وظایف سازمان‌های مختلف در حوزه محیط زیست آشنا شوند”.

وی  افزود: “همکاری بسیار خوبی با وزارت آموزش و پرورش برای درج مسائل محیط زیستی در کتب درسی انجام شده است و همچنین آموزشهایی هم در پایه‌های مختلف به معلمان ارائه شده، البته هفته آینده نیز اولین سند مشترک برای آموزش وضابطه‌مند کردن مسائل محیط زیست در مدارس ابلاغ می‌شود”.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: “۱۱۰ هزار مدرسه در کشور دستورالعمل فوق را دریافت خواهند کرد که در مشارکت دانش‌آموزان در رابطه با محیط زیست فعالیت کنند”.

ابتکار با بیان اینکه ایجاد  مدارس طبیعت نیز به کمک سازمان حفاظت محیط زیست و بخش خصوصی در دستور کار است، ادامه داد: “این مدارس مانند آموزشکده‌های هنری و زبان خواهد بود که تاکنون ۱۶ مدرسه طبیعت با مشارکت مردم و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفته است”.

رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه مجوز مدارس طبیعت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر می‌شود، گفت: “در برخی از استانها این مدارس با همکاری آموزش و پرورش و در برخی استانها با همکاری وزارت ارشاد ایجاد می‌شود اما وظایف و تکالیف مدارس طبیعت توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌‌گردد”.