ابتکار: وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است. خانم ابتکار همچنین عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را در مجموع مثبت ارزیابی کرد.

خانم ابتکار با اشاره به فصل گرما و تاثیر تبخیر بر دریاچه ارومیه گفت: “در مورد کاهش شدید سطح آب در ماه‌های خرداد و تیر پیش‌بینی‌هایی شده بود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد، اما طبیعی است که افزایش دما، تبخیر و کاهش بارندگی در این فصل بر دریاچه اثر می‌گذارد.”

در همین حال مهرنگ دوستی رضایی، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت منطقه‌ای آذربایجان غربی اعلام کرد که در روزهای اخیر به دلیل افزایش تبخیر سطح دریاچه و افزایش غلظت نمک، جلبک‌ها و باکتری‌ها برای مقاومت در مقابل شوری موادی را در خود تولید می‌کنند که منجر به سرخی آب این دریاچه شده است.

به گفته آقای دوستی افزایش فعالیت آرتمیا در پهنه آبی دریاچه ارومیه نیز از علت‌های اصلی سرخی آب آن به‌ شمار می‌آید.

در اوایل فروردین ماه سال جاری ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که مساحت این دریاچه در شش ماه گذشته چهار برابر شده و بعد از چهار سال دوباره قایقرانی در آن امکان‌پذیر شده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ برای نجات این دریاچه از خطر خشک شدن تشکیل شد. در قالب این طرح قرار است در مدت ۱۰ سال دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴ متر از سطح آب‌های آزاد برسد.

مقامات دولتی خشکسالی در دو دهه اخیر را عامل خشک شدن دریاچه ارومیه می‌دانند اما کارشناسان محیط زیست سیاست‌های حکومت در ۱۵ سال گذشته را مقصر می‌دانند.

توسعه بیش از حد کشاورزی و مصرف بی‌رویه آب از جمله حفر چاه‌های عمیق از جمله این دلایل است.

احداث سد بر روی یازده رود آب شیرین که به دریاچه ارومیه می‌ریخت نیز با انتقاد کارشناسان روبرو بوده است. بر روی برخی از این رودها چند سد زده شده است.

کارشناسان محیط زیست عبور بزرگراه شهید کلانتری از وسط دریاچه ارومیه را هم از عوامل تخریب این دریاچه می‌دانند.

این بزرگراه برای کوتاه کردن مسیر جاده‌ای ارومیه و تبریز احداث شد و چرخه آب از شمال به جنوب دریاچه را مختل کرد.

دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۲ به عنوان پارک ملی و در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های جهان به ثبت رسیده و بتازگی عنوان شورترین دریاچه را به خود اختصاص داده است.