دشت قزوین تشنه تشنه است

فرستنده:حسین محمودی

IMAGE634171347339375000
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، واژه بحران برای دسته‌ای از مردم تنها به مقاطع بروز حادثه، آتش‌سوزی، زلزله و یا مرگ و میر خلاصه شده و شاید کمتر کسی به کم‌آبی و یا خشک‌سالی به دید بحران تهدیدکننده امنیت تغذیه بنگرد.

استان قزوین با توجه به کاهش شدید منابع آبی در زمینه توسعه کشاورزی با کم‌آبی شدید روبرو شده است.

دلیل این مسئله را هم مسئولان، هم کشاورزان و هم حفرکنندگان غیرمجاز باید برعهده گیرند.

اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست و عدم اهتمام جدی‌تر برای تخصیص اعتبار برای پوشش طرح‌های سیستمی قطره‌ای، سهل‌انگاری و کوتاهی برخی کشاورزان در پذیرش توصیه‌های دلسوزانه در مصرف آب بخش کشاورزی برای تأمین درست منابع و حفرکنندگان به عنوان اصل‌ترین گروه در کاهش شدید آب کشاورزی دشت قزوین دست در دست یکدیگر به افت قابل توجه آ‌ب‌های زیرزمینی به عنوان تهدید دامن زده‌اند.

بر این اساس کاهش و کمبود آب، لطمه‌ای سنگین به بدنه کشاورزی در حال رشد و شکوفایی قزوین به عنوان توانمندترین بخش کشاورزی کشور است و جبران این سهل‌انگاری و کوتاهی در مصرف بهینه آب اکنون قدری به تنگ آمده است.

تأمین منابع آب از نزدیک‌ترین و به صرفه‌ترین شهرها و نواحی جغرافیایی استان قزوین بنابر تصمیمات گویا اثرگذارترین و تنها راه برای حل این مشکل آن هم نه به صورت کامل، بلکه برای رفع این تهدید جدی و بزرگ است.

تشکیل شورایعالی آب و درخواست قزوین از این شورا نیز تنها به مصوبه جمع‌آوری آب‌های سطحی در قالب استخرهای سرباز منتهی شده است.

بر پایه این گفتار طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی برای نخستین‌بار در ناحیه جغرافیایی شهرستان آوج و بخشی از منطقه الموت قزوین با توجه به سرازیری آب از دامنه کوه‌ها و ذوب یخ و برف اجرایی شده است.

در حال حاضر با تدابیر وضعی تعداد قابل توجهی از استخرها در مراحل جمع‌آوری آب‌های سرازیر شده، قرار گرفته است.

بر اساس آنچه ذکر شد متأسفانه به زعم تشدید این بحران و تشکیل متعدد کمیته‌ها و نشست‌های اضطراری برای رفع بحران کم‌آبی که به خشکسالی انتها یافته است، اما در گوشه گوشه دشت قزوین چاه‌های غیرمجاز برای برداشت از ذخایر آبی تمامی نداشته و حفاران روزی نیست که حلقه‌ای را بر پیکره دشت سرسبز و حاصلخیز قزوین حفر نکرده و زخم این دشت را عمیق‌تر نکنند.

گسترش این چاه‌ها در شهرستان بویین‌زهرا نیز به طور فزاینده در سایه سکوت و کوتاهی‌ها رشد یافته است.

بخش دشتابی شهرستان بویین‌زهرا آنطور که از عنوان بخش برآمده است، روزگاری مهد تأمین آب و حصول انواع محصولات به سبب فوران جوشان منابع طبیعی از جمله آب مورد نیاز بوده است.

باید گفت آیا امروز این دشت طراوت خود را همچنان پایدار برای کشاورزان حفظ کرده است، نه چراکه این دشت کوچک در اعماق دشت قزوین نیز مورد بی مهری و دستخوش ناجوانمردی حفاران قرار گرفته است.

محمدرضا صفری نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین توسعه باغات در اراضی شیبدار و استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار را راهکار مناسبی برای صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 10 هزار هکتار از اراضی استان به روش نوین آبیاری می‌شود و امسال هم بیش از پنج هزار هکتار از اراضی با این روش آبیاری خواهد شد تا در مصرف آب به نحو قابل توجهی صرفه‌جویی شود.

مدیر سازمان جهاد کشاورزی قزوین ادامه داد: حدود یک میلیون رأس دام در استان به دلیل کاهش منابع آبی و کمبود علوفه در معرض تلف شدن قرار گرفته‌اند که نگران‌کننده است.

رجب رحمانی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در استان قزوین که سرریز استان تهران را برعهده دارد، به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی و آب‌های سطحی، کمبود شدید در آب کشاورزی و حتی شرب به وجود آورده که این استان را به مخاطره انداخته است.

نماینده مردم شهرستان تاکستان در مجلس شورای اسلامی افزود: از دولت درخواست می‌شود مدیریت سد طالقان را به استان قزوین بدهد و پروژه‌ی آب و فاضلاب پاکستان را که بیش از 10 سال است، نیمه‌تمام مانده به اتمام برساند.

رحمانی با اشاره به خسارت 700 میلیارد تومانی کشاورزان استان قزوین که به دلیل خشکسالی، سرمازدگی و تگرگ محصولات گندم و باغهای خود را از دست دادند، گفت:‌ از وزیر جهاد کشاورزی که یکی از وزرای توانمند است، می‌خواهم به این مسئله رسیدگی کند.

کیومرث دانشجو از کاهش آب سد طالقان در پی خشکسالی‌های اخیر خبر داد و افزود: میزان آب سد طالقان از 372 میلیون و 500 هزار متر مکعب به 260 میلیون و 200 هزار متر مکعب کاهش یافته به طوری که ورودی آب سد هم از 18 متر در ثانیه به 13 متر در ثانیه رسیده و افت کرده است.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای قزوین کاهش سطح آب‌های زیر زمینی را خطری جدی برای استان توصیف کرد و افزود: سطح آب‌های زیر زمینی استان قزوین متاسفانه در اثر خشکسالی‌های اخیر حدود 460 میلیون متر مکعب افت کرده است و در برخی از نقاط استان هم شاهد فرونشست زمین هستیم.

این کارشناس آب میزان آب تخصیص داده شده برای آبیاری باغات در سه ماهه اول سال جاری قزوین را 60 میلیون متر مکعب و برای سه ماهه دوم 10 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای قزوین همچنین تشکیل شورای حفاظت از منابع آب‌های زیر زمینی برای مدیریت بهتر منابع آبی و برخورد جدی با حفاری‌های غیر مجاز در استان را برای مقابله با مشکلات کم آبی خواستار شد.

باید انتظار داشت با اقدامات فوری بحران کم آبی رفع شده و کشاورزان قزوین بیش از این نیازمندی به آب را به عنوان دغدغه سالانه برای کشت نداشته باشند.