اطلاعیه 725 نمایندگی پاکستان در خصوص روز 17 ژوئن

روز جهاني مبارزه با گسترش كوير و خشکسالی

گرامی باد 17 ژوئن روز جهاني مبارزه با گسترش كوير و خشکسالی

در سرزمین ما بيابان زايي، تخريب سرزمين، تبدیل جنگل ها به مجموعه های آپارتمانی، بی توجهی به آتش سوزی های مکرر در جنگلها، قطع درختان چندین ساله خیابان هاو میادین برای ساخت و ساز های تجاری و…  تبدیل به شیوه ای دیرینه گشته است.

آمارها نشان می دهد از 6.5 میلیون هکتار جنگل های هیرکانی شمال ایران در نیم قرن گذشته اکنون 1.9 دهم میلیون هکتار باقی مانده است که از این میزان 800 هزار هکتار آن مخروبه و در 25 سال گذشته 4 میلیون هکتار نیز برای ساخت و ساز به بخش خصوصی واگذار شده است.

شبي نيست كه اهالي غرب و جنوب ايران بخصوص استانهاي مرزي كشور با ترس و دلهره غبار فردا سر بر بالین بگذارند و كابوس ريزگردها ذهن آنها را حتي در خواب به خود مشغول نكند، این ريزگردها ساير جانداران از جمله مزارع، كشتزارها و باغات را هدف گرفته و مجال نفس كشيدن را از آنها گرفته است. و مگر نه اینکه  مهم ترین دلیل بروز این ریز گردها  خشکسالی‌های اخیر است که دریاچه ‌ها و تالاب ‌ها را به مرز خشکی رسانده  و در نتیجه گرد وغبار ته نشین شده ریزگرد‌ها را معلق در هوا پخش می‌کند؟

آیا کم‌آبی و خشکسالی؛خطرش بزرگتر از گسترش سلاح هسته‌ای نیست؟

بمنظور پیشگیری ازمحروميت انسانها از غذاو آب، بمنظور ابزار فعاليتهاي اقتصادي وحتي دسترسي به مسكن، بمنظور جلوگیری از مهاجرت اجباری افراد برای تامین آب مورد نیاز، بمنظور برخورداری از آب و هوائی سالم و برای تنفس در هوائی پاک و عاری از هرگونه آلودگی باید اقدامی کرد.

تازه ترين برآوردها نشانگر اين است كه تعداد آوارگان زيست محيطي بين 17 و 24 ميليون نفر در سراسر جهان است و به نظر مي رسد تا سال 2050 اين تعداد به 200 ميليون نفر برسد.

چه کسی مسئول قطع درختان 90 ساله خیابان ولیعصر یا طولانی ترین خیابان خاورمیانه است؟

این درختان امروز درحالی به جرم کهولت سن، آفت کرم چوب خوار، تهی شدن تنه و احتمال سقوط قطع می‌شوند که به گفته اهالی محل، تا  ۳ سال پیش، سالم و سلامت پابرجا مانده بودند، اما با زیر‌سازی جوی‌ها، بتن‌ریزی مترو و احداث زیرگذر و آهک و سیمان ساخت و سازهای اطراف خیابان کم کم چهره سبز چنارها به زردی گرایید و لکه ننگ آفـــت و بیماری بـــــــه پیشانی شان خورد.

آیا نا کارامدی مدیران و مسئولان ذیربط بر تقویت این معضلات نمی افزاید؟

در 38 سال گذشته میلیونها هکتار از منابع سرسبز کشور تبدیل به کویر کردیده، سيستان و بلوچستان در تب خشكسالي ميسوزد و زمين های این مناطق به مانند دستان كارگر رنج ديده زير بار نامهرباني و مشقت ترك خورده است.

اعضای نمایندگی پاکستان ضمن ابراز نگرانی از مشکلات و معضلات بر شمرده، توجه مسلولین دولت جمهوری اسلامی ایران را به این نکته جلب مینمایند که مسئولان دولتی در مورد اینگونه آسیب های زیست محیطی و چگونگی مبارزه با آن باید پاسخگو باشند.

725

  کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی پاکستان