اطلاعیه 724 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

دولتمردان جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با سایرادیان قرار داده‌اند.

نا برابری حقوق انسانی پیروان ادیان مختلف در ایران، همچنان ادامه دارد.

 بار دیگر معلمی به دلیل اعتقاداتش اخراج شد:.خانم فاطمه جادری جلیلوند شاعر، نویسنده و پژوهشگر پیرو دین یارسان پس از 3 سال تدریس در مدارس کرمانشاه به دلیل اعتقادات خود به این آیین اخراج شد.او صاحب مقالات و کتابهایی متعدد ،در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و دینی است که تا کنون اجازه انتشار به آنها نداده اند، وی بارها از سوی ماموران امنیتی حراست آموزش و پرورش و گزینش احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.همچنین پس از اخراج بصورت شفاهی به خانم جلیلوند گفته اند که ادامه ی اشتغال او منوط به دست کشیدن از اعتقاد به دیدن یاری و گرویدن به دین اسلام است.

علی نظری شاعر و پژوهشگر، پیرو یاری نیز پس از ده سال تدریس در مدارس به دلیل اعتقاد به این آیین اخراج شده است. باورمندا به  آیین یارسان در سالهای اخیر بارها به این محدودیت ها و تبعیض ها اعتراض کرده اند ولی نتیجه ای دریافت نکرده اند تا جایی که چند نفر ازآنان دست به خود سوزی زده اند.

سه زندانی سعید ریگی، جلیل ریگی و محمد حسین نجفی (اهل تهران) پس از اعتراض نسبت به “برخورد های تبعیض آمیز” و “بی حرمتی به شعائر عبادی اهل سنت” به دستور رضایی رئیس حفاظت زندان زابل به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته اند، بگونه ای که سعید ریگی از ناحیه دندان، و محمد حسین نجفی از ناحیه پا دچار شکستگی شده اند. و یا لیلا عبدی‌نژاد نوکیش مسیحی اهل مهرشهر کرج، که ماموران شبانه بدون ارائه حکمی وارد خانه شده وی را بازداشت میکنند و متاسفانه تاکنون با خانواده‌اش هیچ تماسی نداشته است.

این سیاستهای جمهوری اسلامی شامل: بستن فله ای سازمانها و انجمنهای دانشجویی مستقل، زندانی کردن  فعالان دانشجویی، حذف کردن اعضاء هیئتها بدلایل سیاسی، محروم کردن دانشجویان فعال و منتقد از ادامهء تحصیلات عالی، و حتی حمله کردن به برنامه های درسی علوم اجتماعی و انسانی با ادعای هدف پاکسازی آنان از مفاهیم “غیر اسلامی” است.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان  ضمن باور به اصول انسانی و  مواد 18 و 19 اعلامیه ی جهانیِ حقوق بشر و تعهدات بین المللیِ کشور ایران در رعایت حقوق شهروندی، بار دیگر اعلام میدارند که :

دولت جمهوری اسلامی ایران می باید سریعا به سیاست خویش مبنی بر محروم ساختن دانشجویان دانشگاه از تحصیلات عالی به دلیل فعالیتهای صنفی، عقاید سیاسی و مذهبی شان خاتمه داده و علاوه بر آزادی بدون قید وشرط کلیه زندانیان عقیدتی، به آزادی های مذهبی، بیان و تجمع آنها احترام بگذارد.

724

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران  

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

 

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به‌صورت تنها، چه به‌صورت جمعی یا به‌اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

و ماده  ۱۹ : هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.