یک گورخر براثر برخورد با خودرو در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور ازبین رفت

رییس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در این باره گفت: صبح امروز به دنبال تماس تلفنی یکی از اهالی روستای حسن آباد دهچاه از توابع شهرستان نی ریز مبنی بر تصادف یک گورخر با خودروهای عبوری بلافاصله محیط بانان به محل حادثه اعزام شدند.

ارسال کننده : نادر زندی

احمد رستگار اظهار داشت: مامورین در بررسی های متوجه شدند که گورخر ماده شب گذشته حین عبور از عرض جاده با یک خودروی سنگین برخورد کرده و از بین رفته است. همچنین بررسی ها نشان می داد که متاسفانه این گورخر دارای یک کره شیرخواره بوده چراکه که سینه های حیوان دارای شیر بوده است.

از سرنوشت کره گورخر اطلاعی در دست نیست و تلاش محیط بانان برای پیدا کردن اثری از این کره شیرخواره تاکنون بی نتیجه بوده است.

متاسفانه علی رقم گشت و کنترل مستمر محیط بانان و نصب تابلوهای متعدد هشدار دهنده عبور جانوران وحشی در محور سیرجان – یزد بازهم عده ای از رانندگان با بی احتیاطی منجر به اینگونه حوادث و از بین رفتن گونه های با ارزشی ازجمله گورخر می شوند.

خط ترمز باقیمانده از صحنه تصادف نشان دهنده برخورد یک خودروی سنگین (کامیون یا تریلر) با گورخر بوده است. خودروی عامل تصادف پس از برخورد با گورخر به مسیر خود ادامه داده، بنابراین شناسایی خودرو و سرنشین آن میسر نمی باشد.

ماده گورخر باردار تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در محور مشکان – یزد در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور

منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه با وسعت ۴۰۸,۰۱۷ هکتار در شرق شهرستان نیریز و در مرز استان فارس و کرمان قرار گرفته و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس می باشد. در جریان آخرین سرشماری در آبان ماه ۱۳۹۴ تعداد ۶۸۵ گورخردر این منطقه سرشماری شده است.

جاده آسفالته و پر تردد سیرجان – یزد از حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور می کند. طی سه سال گذشته پنج گورخر در این محور بر اثر برخورد با خودروهای عبوری از بین رفته اند.

ماده گورخر باردار تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در محور مشکان – یزد در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور

گورخر آسیایی و یا خر وحشی گونه ای در معرض انقراض است که در سال های نه چندان دور در تمامی دشت های و بیابان های مرکزی ایران پراکنده بوده است.

زیستگاه این گونه هم اکنون تنها به دو نقطه از کشور یعنی منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان با جمعیتی شکننده حدود یکصد راس و البته تعداد انگشت شماری که به صورت مهاجر مابین ترکمنستان و سرخس در تردد هستند محدود شده است.