گزارش ماهیانه نمایندگی کیل

این جلسه در تاریخ 21/2/2014 در ساعت 15 با حضور خانمها آذر بزچلوئی ، پانیذ مقدم و صدیقه جعفری ” مسئول کمیته کودک کانون دفاع از حقوق بشر ” بعنوان میهمان و ناظر و آقایان سیاوش عثمانی و حفیظ رحیمی وکیاهی برگزار گردید. .
جلسه با سلام و خوش آمدگوئی خانم پانیذ مقدم مسئول جلسه آغاز گردید و سپس ایشان به بررسی اخبار روز بشرح زیر پرداختند:


به گزارش خبرگزاری هرانا در 24 ساعت منتهی به 30 بهمن 92 بطور متوسط هر دو ساعت یک نفر در ایران اعدام شده است . 12 اعدام تنها در 24 ساعت به این ترتیب شمار اعدام ها در یک هفته گذشته به 20 نفر میرسد که از این تعداد پنج اعدام در شهرهای شیرازو. کرج در ملا عام اجراشده است .
اعدام در ملا عام مجازاتی است که به گفته برخی از مقام های قضایی و انتظامی ایران به منظور پیشگیری از وقوع جرم و جنایت و هشدار و عبرت سایرین صورت می گیرد . از 20 اعدام صورت گرفته در یک هفته گذشته در ایران همچنین 12 نفر نیز در ارتباط با جرایم مواد مخدر اعدام شده اند . جرمی که به گفته نهادهای حقوق بشری از جمله عقو بین الملل برابر استانداردهای بین المللی ، جرم بزرگ محسوب نمی شود و نباید برایش حکم اعدام اجرا شود.
خبر دوم اینکه بر پایه گزارشهای منتشر شده در آستانه روز جهانی زبان مادری دهها تن از شهر وندان آذری درایران بازداشت شدند. به گزارش هرانا بعدازظهر پنجشنبه یکم اسفند ماه جمعی از فعالین که در منزلی در شهر اهر جمع شده بودند ، بازداشت شدند . در میان بازداشت شدگان افرادی چون ابراهیم رشیدی و عباس لسانی نیز وجود دارند . افرادی که پیشتر نیز بخاطر فعالیت های ” مطالبات حقوق مدنی و زبا ن مادری ، بازداشت و به حبس محکوم شده اند .
خبرگزاری مجموعه فعالین حقوق بشر هرانا ، تعداد بازداشت شدگان را بیش از 50 نفر گزارش کرده است اما برخی دیگر از گزارش هاشمار دستگیریها را نزدیک به 100 نفر اعلام کرده اند . بازداشت ها در شهر اهر از توابع استان آذر بایجان شرقی اتفاق افتاده است و هنوز گزارشی در باره محلی که این افراد منتقل شده اند ، منتشر نشده است .
سازمان ملل 21 فوریه مصادف با دوم اسفند ماه را بعنوان روز جهانی زبان مادری معرفی کرده است .
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تبلیغات انتخاباتی خود وعده تدریس زبان مادری را برای اقوام ایرانی داده بود.
و علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی نیز 30 دی ماه گفت ، آ موزش به زبان مادری برای سایر زبان ها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور کار است . اظهارات یونسی برخی واکنش ها منفی در جناح اصول گرای حاکمیت را برانگیخته است ، و این مسئله را تهدید ی جدی برای زبان فارسی و یک توطئه علیه کمرنگ کردن این زبان عنوان کردند.
در حالیکه با توجه به اصل 15 قانون اساسی ایران که زبان و خط رسمی مشترک مردم ایران ، فارسی است و اسنادو مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ، ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات ورسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس ، در کنار زبان فارسی آزاد است .
سپس خانم آذر بزچلوئی سخنانی در مورد تعطیلی دو روزنامه بهار و آ سمان پس از روی کار آمدن دولت تد بیرو امید آ قای روحانی ابراز کردند و گفتند در این چند روزه از تعطیلی روزنامه آ سمان تنها به دلیل اظهارات آ قای داوود هر میداس باوند استاد علوم سیاسی و از اعضای جبهه ملی در رابطه با لایحه قصاص منتشر شده بود موجب شده تا موجی از حملات سازمان یافته ای از سوی سپاه و شخصیتهائی که نزدیک به بافت اصلی نظام هستند علیه این روزنامه آغاز کرده اند و آن را به دلیل غیر انسانی خواندن لایحه قصاص به قداست زدائی از مقدسات دینی متهم کرده و خواستار تعطیلی آن شدند .خبرگزاری تسنیم دیگر سایت نزدیک به سپاه هم در گفت و گوئی با ناصر موسوی لارکانی نماینده فلاورجان در مجلس انجام داده که وی گفته است ، اگر کسی” مواردی را صریحا در قرآن به آ ن اشاره کرده از جمله قصاص ، منکر شود ارتداد در مورد وی قطعی است .
اشاره به حکمی است که خمینی در خرداد سال 60 صادر و اعضای جبهه ملی ایران را به دلیل غیر ا نسانی خواندن لایحه قصاص ” مرتد” اعلام کرد .
در پی چنین واکنشهائی از جانب جبهه اصولگرایان و افراطیون نظام سرانجام در پی اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه روزنامه آسمان این روزنامه توقیف شده و مدیر مسئول راهی زندان گردید
و دادسرای عمومی و انقلاب تهران در روز پنج شنبه با انتشار این خبر علت توقیف این روزنامه را انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات عنوان کرد .
در ادامه خانم بزچلوئی اضافه کردند که علیرغم وعده ها ی انتخاباتی آقای روحانی و جبهه اصلاح طلب مبنی بر باز شدن فضای سیاسی و فرهنگی کشور و حمایت از بیان انتقادات و نظریات متعدد ، باز هم شاهد جبهه گیری و موضع گیریهای ضد حقوق بشری و ضد آزادی بیان و عقیده هستیم که در تضاد آشکار با خواسته ها ی ملت ایران است . و هرروز که می گذرد در ک ما پیشروی اصلاحات وعده داده شده در جامعه ای که استبداد و فقر در آن ریشه دوانیده است از جانب دولتی که مدعی جانبداری از حقوق شهروندی در ایران میباشد بیشتر میگردد .
حملات گسترده رسانه ها و شخصیت ها ی تندرو نزدیک به رهبری بر علیه این روزنامه که تنها به دلیل ابراز نظریه ای مبنی بر غیر انسانی خواندن لایحه قصاص صورت گرفته و موضع گیریهای دیگر این گروه در رابطه با دیگر اتفاقات ورویدادهای پس از روی کارآمدن آقای روحانی نه تنها به ما بلکه به افکار عمومی جهان اثبات مینماید که نظام در اصول خو د که همانا ضدیت با استیفای حقوق بر حق ملت ایران است ، ثابت قدم بوده و تغییردولتها گاه با نام عدالت خواه و گاه اصولگرا و یا اصلاح طلب ، ملت ایران را از این ورطه تباهی و نابودی نجات نخواهد داد و راه به جایی نخواهیم برد در ادامه هر یک از شرکت کنندگان سخنانی در رابطه با این مسائل ایراد کردند و جلسه ماه بعد نیز در همین ساعت و تاریخ اعلام گردید
در پایان از حضور خانم صدیقه جعفری بابت حضور در این جلسه تشکر گردید .جلسه در ساعت 17.30 پایان گرفت..