شکارچیان متخلف در پارک ملی بمو به حبس و جزای نقدی محکوم شدند

اواسط اسفندماه سال گذشته سه نفر از نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی بمو شیراز حین گشت زنی در منطقه شکار ممنوع آق جلو در حاشیه پارک ملی، متوجه حضور چهار شکارچی متخلف شدند.

ارسال کننده : نادرزندی

رییس اداره پارک ملی بمو در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و هر چهار نفر را پیش از اقدام به شکار بازداشت نمودند.

علی آرندی اظهار داشت: از متخلفین یک اسلحه شکاری دارای جواز حمل و دو قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز به همراه سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

متخلفین با گروهی از دوستان خود در روستا تماس گرفته و عده ای از اهالی روستا جهت درگیری با مامورین راهی منطقه شدند.

متخلفین و همدستانشان با محیط بانان درگیر شده و ضمن ضرب و حرج سه نفر از نیروهای محیط زیست، اسلحه های توقیف شده و خشاب اسلحه سازمانی محیط زیست را از دست آنها خارج نموده و از منطقه گریختند.

پس از این حادثه موضوع به دادستان شهرستان منتقل شده و با حضور مامورین نیروی انتظامی در محل حادثه یک دستگاه خودروی پراید متعلق به متخلفین که در محل درگیری بجا مانده بود به پارکینگ منتقل شده و تعدادی از افراد حاضر در درگیری نیز شناسایی شدند.

همچنین خشاب اسلحه سازمانی محیط بانان نیز که در حاشیه جاده ای رها شده بود کشف گردید.

چند روز پس از درگیری، عده ای از متخلفین در اداره محیط زیست حاضر شده و ضمن ابراز ندامت و پشیمانی یک اسلحه مجاز و یک اسلحه غیرمجاز خود را تحویل داده و هویت تمامی افراد حاضر در درگیری را فاش نمودند. اما یکی از متخلفین که مالک یکی دیگر از اسلحه های غیرمجاز بود حاضر به تحویل سلاح خود به محیط زیست نشده و منکر حمل سلاح در روز درگیری بود.

بنابراین با شکایت اداره محیط زیست پارک ملی بمو هفت نفر در این رابطه به جرم شروع به شکار جانوران وحشی، حمل سلاح غیرمجاز، تمرد و درگیری با مامورین دولت حین انجام وطیفه به دادگاه معرفی شدند.

در جریان رسیدگر به این پرونده در دادگاه عمومی بخش زرقان، بزهکاری متهمین محرز و مسلم تشخیص داده شده و احکامی به شرح زیر برای متهمین صادر گردید:

متهم ردیف اول:

۱) پنج میلیون ریال جزای نقدی به جرم شروع به شکار

۲) با توجه به گزارش مامورین محیط زیست مبنی بر اینکه متهم ردیف اول در درگیری شرکت نداشته است، وی از بابت جرم تمرد و درگیری با مامورین تبرئه گردید.

۳) با توجه به اینکه متهم ردیف اول چند روز پس از درگیری و سرقت اسلحه، بصورت داوطلبانه اسلحه خود را به محیط زیست تحویل داده و در معرفی سایر مجرمین همکاری خوبی داشته است و با عنایت به اینکه سلاح وی دارای جواز معتبر بوده، اسلحه مربوطه با رای دادگاه به وی بازگردانده شد.

متهم ردیف دوم:

۱) پنج میلیون ریال جزای نقدی به جرم شروع به شکار

۲) بابت حمل یک اسلحه شکاری غیرمجاز با توجه به اینکه متهم ردیف دوم نیز چند روز پس از درگیری و سرقت اسلحه، بصورت داوطلبانه اسلحه خود را به محیط زیست تحویل داده و همکاری وی جهت کاهش بزه برای دادگاه محرز بوده است به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

۳) همچنین اسلحه شکاری غیرمجاز کشف شده از متهم با رای دادگاه به نفع دولت مصادره گردید.

متهم ردیف سوم:

۱) پنج میلیون ریال جزای نقدی به جرم شروع به شکار

۲) متهم ردیف سوم در جریان بازجویی ها منکر همراه داشتن هرگونه سلاح بود اما سلاح وی توسط محیط بانان ضبط و سپس در جریان درگیری از مامورین سرقت شده بود. بنابراین دادگاه وی را به تحمل شش ماه زندان به جرم حمل سلاح غیر مجاز محکوم نمود.

متهم ردیف چهارم:

۱) پنج میلیون ریال جزای نقدی به جرم شروع به شکار

متهم ردیف پنجم:

۱) یک سال حبس به جرم تمرد و درگیری با مامورین محیط زیست حین انجام وظیفه

۲) سه سال حبس به جرم سرقت خشاب اسلحه سازمانی محیط زیست

متهم ردیف ششم و هفتم:

۱) به جرم تمورد و درگیری با مامورین محیط زیست حین انجام وظیفه هر کدام به تحمل یک سال حبس محکوم شدند.

۲) متهمین به پرداخت دیه دو درصد دیه کامل بابت آسیب دیدگی محیط بانان از ناحیه دست و پا محکوم شدند.