استقرار تک تیرانداز برای جلوگیری از انتشار تصاویر سد گتوند

یک فعال رسانه‌ای حوزه محیط زیست درباره نحوه برخورد با منتقدان ساخت سد گتوند در خوزستان گفت «پس از آنکه اولین عکسها از کوه نمک سد گتوند در رسانه ها منتشر شد، شرکت یادشده تعدادی تک تیرانداز در اطراف کوه‌های مشرف به دریاچه مستقر کرد تا کارگران پروژه را بترساند که کسی عکس از فجایع محیط زیستی این پروژه نگیرد و به بیرون نفرستد

ارسال کننده : نادر زندی

sad gatovand

محسن حیدری که در میزگرد خبرگزاری مهر حضور داشته، رفتار سدسازان را «مافیایی» توصیف کرده و افزوده «من و چهار استاد دانشگاه در یکی از تحقیقات میدانی خود در اطراف سد گتوند با تعدادی از این تک تیراندازان روبرو شدیم و شاهد قلدرمآبی آنها بودیم که با کوشش فراوان موبایل‌های دوربین‌دار استادان دانشگاه را ضبط کردند! اگر این رفتار مافیایی نیست پس چیست؟ «سیمینوف» برای گرفتن موبایل استاد دانشگاه چه معنایی جز رفتار مافیایی دارد؟»

حیدری در توضیح اینکه چرا برای توصیف سدسازان از لفظ «مافیا» استفاده می کند، گفته «فعالان اجتماعی، سدسازان را مافیا می نامند چون زمان و نحوه تشکیل و نیز متن اساسنامه بزرگترین شرکت کارفرمای ساخت و بهره‌برداری سدهای بزرگ و نیروگاه‌های برق‌آبی کشور دارای خلاهای قانونی بزرگ بود و ضمن ایجاد انحصار در این حوزه، آشکارا برخلاف ساختار حقوقی شرکتهای دولتی بود. نطفه تشکیل این شرکت در دولت موسوم به سازندگی، خلاف رویه حقوقی وقت کشور بود. توجه نمایندگان مجلس و فعالان محیط زیست را به این نکته جلب می کنم که اگر نطفه این شرکت دولتی قانونی است چرا بودجه ی جاری در بودجه مصوب مجلس ندارد؟ و چرا بودجه جاری خود را با روندی غیرشفاف از یک سازمان دیگر می گیرد؟»

وی از بکارگیری چندین تن از «چهره‌های تندرو خوزستان» که فاقد تخصص فنی در این زمینه باشند، در این شرکت و زیرمجموعه های آن خبر داده و افزوده «جالب اینکه دولت احمدی نژاد نیز با همه اختلافاتش با آن حزب، این چهره های غیرمتخصص را در پست های خود در سدسازی حفظ کرد». حیدری این نقطه را محل وحدت «طیف تندرو راست» و «طیف تندرو چپ» در دولت احمدی نژاد دانسته و گفته دولت روحانی نیز مدیرعامل شرکت سازنده سد گتوند را در سمت خود ابقا کرده است. به اعتقاد این فعال حوزه محیط زیست، این همگرایی «این شائبه را ایجاد می‌کند که نیروهای غیرمتخصص نه براساس دانش فنی مشترک بلکه به خاطر منافع مالی متحد شده اند».

سد گتوند که ساخت آن بر عهده «شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران» بوده، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی ایران در سال های اخیر تبدیل شده است. نحوه مدیریت خطرات ناشی از ادامه کار این سد نیز محل مناقشات فراوان بوده و دستیابی به راه حلی قطعی را دشوار می کند. در یکی از آخرین اظهار نظرها، مشاور وزیر نیرو گفته علاج بخشی سد گتوند نیازمند حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه است