چهل و شش روستای استان ایلام فاقد شبکه آب شرب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام گفت که هم اکنون ۴۶ روستای این استان شبکه آب شرب ندارند و آبرسانی به صورت سیار در این روستاها انجام می شود.

ارسال کننده : احسان فتاحی

kambod ab ashamidani

نورالله تیموری اظهار کرد: “بیشترین میزان آبرسانی سیار در سطح استان مربوط به حوزه شهرستان های ایلام، چرداول و دهلران است که سالانه اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال برای این امر مهم هزینه می شود”.

وی افزود: “پارسال تعداد روستاهایی که آب شرب مورد نیازشان به صورت سیار تامین می شد در سطح استان ۵۶ روستا بود که با تلاش ها و اقدام های صورت گرفته ۱۰ روستا از نعمت آب شرب بهداشتی و سالم برخوردار شدند”.

تیموری یادآور شد: “این شرکت تلاش می کند همانند سال گذشته بتواند ۱۰ روستای دیگر را از حوزه آبرسانی سیار خارج کرده و به شبکه آب شرب استان وصل کند”.

مدیر عامل شرکت آبفار ایلام گفت: “بیشترین مشکل شبکه آب شرب در سطح روستاهای این استان مربوط به پوسیدگی و فرسودگی خطوط و شبکه توزیع است که در سیل اواخر فروردین امسال این مشکلات بیشتر شد”.

وی تاکید کرد: “با گذشت زمان و استفاده روزمره از تجهیزات، عمر آنها کاهش می یابد و بسیاری از شبکه ها و خطوط انتقال آب روستایی استان اینک عمر مفیدشان تمام شده و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند”.

تیموری به پروژه های در دست اجرای این شرکت در سال جاری اشاره کرد و افزود: “۲۶ پروژه آبرسانی در روستاهای این استان در دست اجراست که برای تکمیل آنها اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال نیاز است”.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام به پروژه های مطالعاتی آبرسانی روستایی در استان نیز اشاره و اضافه کرد: “۱۹ پروژه با پوشش جمعیتی پنج هزار و ۱۱۴ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۲۱ هزار و ۳۵ نفر در دست مطالعه و بررسی است که تلاش می شود با پایان کار مطالعات، عملیات اجرایی این پروژه ها آغاز شود”.

هم اینک ۱۷۵ هزار نفر از جمعیت روستایی استان ایلام در ۴۹۸ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

تعداد کل مشترکان آب روستایی استان ۴۷ هزار و ۷۰۰ مشترک است که از این شمار ۸۸۵ را مشترکان عمومی و ادارات، یک هزار و ۵۸۷ را مشترکان تجاری و صنعتی و ۴۳ هزار و ۹۹ مشترک را بخش مسکونی تشکیل می دهند.

منابع تامین آب روستایی استان ایلام ۱۶۶ منبع شامل ۱۰۵ چشمه و ۶۱ حلقه چاه است.