کاشت درخت محکومیت واحد آلاینده هوا در اصفهان

یک واحد آلاینده صنعتی هوا در نزدیک پارک ملی و پناهگاه حیات وحش”قمیشلو” استان اصفهان به کاشت یکهزار و ۵۰۰ درخت سازگار با محیط زیست و جریمه نقدی توسط مراجع قضایی محکوم شد.

ارسال کننده : احسان فتاحی

alodegi mohite zist

این واحد که موجب آلودگی هوا از طریق انتشار دود غلیط شده بود بدلیل بی توجهی به اخطارها و پیگیری های محیط زیست و نارضایتی مردم به مراجع قضایی معرفی شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه، تخلف این واحد صنعتی مبنی بر تهدید علیه بهداشت عمومی و رعایت نکردن قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، محرز تشخیص داده شد.

دادگاه، این واحد صنعتی را علاوه بر کاشت درخت سازگار با محیط زیست تحت نظارت اداره محیط زیست و رفع آلایندگی مُلزم به پرداخت ۴۰ میلیون ریال در حق صندوق دولت محکوم کرد.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو با وجود داشتن ارزش زیستگاهی ناشی از حیات وحش گیاهی و جانوری، از حیث وجود قلعه ها و بناهای عصر قاجار نیز دارای اهمیت است.

سابقه حفاظت از این پارک به سال ۱۳۴۳ برمی گردد و پیش از آن نیز از شکارگاه های معروف ظل السلطان فرزند ارشد ناصرالدین شاه بوده است.

این منطقه ۱۱۳ هزار هکتاری در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان واقع است. منطقه مزبور دارای زیستگاه های دشتی، کوهستانی، تپه ماهوری و دارای اقلیم معتدل با زمستان های سرد است.

تاکنون در این منطقه ۳۳۴ گونه گیاهی، ۳۷ گونه پستاندار، ۸۲ گونه پرنده و ۳۲ گونه خزنده شناسایی شده است که از مهمترین آنها می توان به گرگ، روباه، کفتار، کَل و بُز، قوچ و میش، آهو، دلیجه کوچک، عقاب طلایی و انواع پرندگان خشکزی مانند کبک، تیهو اشاره کرد.

منطقه قمیشلو مهمترین زیستگاه قوچ و میش اصفهان در کشور محسوب می شود.