بحران آب

بحران آب در کشور فاجعه‌آمیز است

ارسال کننده : نادر زندی

استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت که بحران آب در سطح کشورمان به حدی نگران‌کننده است که وزارت نیرو در هدایت فاضلاب قادر به انجام تعهدات و امور مرتبط نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، حسن عالیقدری اظهار کرد: “ما در حوزه محیط زیست با بحران‌ها و چالش‌هایی جدی روبه‌رو هستیم در حالی که مقوله محیط زیست باید در راس برنامه‌های توسعه‌ای قرار گیرد تا کمترین آسیب‌ها و نارسایی‌ها را شاهد باشیم”.
استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: “بحران آب در سطح کشورمان به حدی نگران‌کننده است که وزارت نیرو در هدایت فاضلاب قادر به انجام تعهدات و امور مرتبط نیست”.
وی با بیان اینکه محیط زیست در قانون اساسی به ویژه اصل ۵۰ قانون اساسی کشورمان مورد تاکید قرار گرفته و همواره بر حفاظت و صیانت از این امر به عنوان وظیفه همگانی تاکید شده است، افزود: “از جنبه‌های مختلف می‌توان محیط زیست را موضوع اصلی کشور خطاب کرد در حالی که این اولویت دچار بیماری است و حالش نیز اصلا خوب نیست”.
استاد دانشگاه‌های اردبیل تصریح کرد: “با جلوگیری از تخریب مبانی زیست محیطی و طبیعی است که به راحتی می‌توان با یک فرهنگ‌سازی مناسب جلوی چپاول و غارت‌ها را گرفته و به وظیفه انسانی و واقعی خود عمل کرد چرا که در خروج از این بحران باید راهکار مناسب و تدبیر حکیمانه به کار گرفته شود تا زمینه صیانت از این موهبت الهی فراهم آید”.
عالیقدری با بیان اینکه در خروج از این بحران باید دنبال راهکاری اساسی باشیم تا عده‌ای به خود اجازه ندهند به این سرمایه ملی که همه باید به آن عشق بورزیم دست‌درازی داشته باشند، افزود: “افزایش جمعیت، از بین رفتن لایه‌ اوزون، تغییرات آب و هوایی، باران اسیدی، بحران آب، دفع غیراصولی فاضلاب‌ها، کاهش سرانه جنگل و افزایش بیابان و از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جدی‌ترین چالش‌های محیط زیستی است که باید به آن توجه کرد”.
وی یادآور شد: “در کنار همه این برنامه‌ها کاهش کیفیت زندگی و مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی‌های مختلف در کنار مشکلات اقتصادی وضعیتی متفاوت به وجود آورده تا همچنان موضوعات و مسائل زیست محیطی مظلوم واقع شود”.
استاد دانشگاه‌های اردبیل به بالا بودن سرانه تولید زباله در استان اردبیل و ضرورت دفع اصولی آن اشاره کرد و گفت: “برای شهرداری جمع‌آوری و دفع زباله‌ها هزینه‌های بالایی را متحمل می‌کنند به طوری که به ازای هر کیلو جمع‌آوری پسماند شهرداری اردبیل از مبدا تا انتقال به ایستگاه دفع زباله باید روزانه بیش از ۳۰ تومان هزینه کند و اگر تولید ۳۰۰ تن زباله را در شهر اردبیل در نظر بگیریم ۹ میلیون تومان هزینه برای شهرداری تحمیل می‌شود”.
استاد دانشگاه‌های اردبیل در پایان سخنان خود گفت: “در این ارتباط باید مدیریت پسماند و کاهش مصرف بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد”