توافقنامه کنترل گرمایش زمین

ارسال کننده : نادر زندی

media

بیش از ١۶۰ کشور جهان امروز، جمعه ۲۲ آوریل در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، توافق بین المللی حاصله در پاریس در مورد کاهش و کنترل گازهای گلخانه ای و جلوگیری از افزایش گرمایش زمین را امضا می کنند. با امضای این توافقنامه بین المللی، کنترل گرمایش زمین وارد مرحله اجرایی می شود.
حدود ۶۰ تن از روسای جمهوری و نخست وزیران کشورهای جهان امروز در مقر سازمان ملل متحد حضور دارند. فرانسوا هولاند رئیس جمهوری فرانسه، ژانگ گاولی معاون نخست وزیر چین، ماتئو رنزی نخست وزیر ایتالیا، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحد آمریکا در اجلاس امروز حضور دارند. حتی دیلما روسف رئیس جمهوری برزیل، که از سوی کنگره این کشور به برکناری از سمتش تهدید شده است، به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آمده است.
 تمامی نمایندگان کشور های حاضر در این نشست اقلیمی در سازمان ملل امروز، جمعه نمی توانند متن این توافقنامه را تأیید کنند. بسیاری از کشورها، برای تأیید نهایی متن این توافقنامه، ملزم به اتخاذ رای موافق پارلمان های خود هستند.
برای اینکه توافقنامه اقلیمی پاریس وارد مرحله اجرایی شود، باید متن این توافقنامه از سوی حداقل ۵۵ در صد کشورهای جهان که مسبب گسیل ۵۵ درصد گاز های گلخانه ای در جهان هستند، تأیید و امضا شود. کارشناسان امیدوارند که این حد نصاب در سال جاری به سهولت بدست آمده و در نتیجه، توافقنامه پاریس در زمینه کنترل گاز های گلخانه ای وارد مرحله اجرایی شود.
خبر گزاری فرانسه گزارش میدهد که در میان کشورهای بزرگ جهان، آمریکا و چین امروز این توافقنامه را امضا می کنند. این دو کشور، مجموعاً مسئول بیش از ۳۸ درصد کل گسیل گازهای گلخانه ای در جهان هستند