سرایت طاعون در حیات‌وحش

احتمال سرایت طاعون در حیات‌وحش در سرخه‌حصار

ارسال کننده : احسان فتاحی


خبرگزاری هرانا ـ محمد کرمی، رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌ زیست استان تهران نسبت به شیوع بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک در میان حیات‌وحش زیستگاه‌های شمالی استان تهران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، محمد کرمی، رئیس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست استان تهران نسبت به شیوع بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک در میان حیات‌وحش زیستگاه‌های شمالی استان تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: “در این‌ صورت تعداد تلفات بسیار بیشتر از تلفات کنونی خواهد بود”.

وی درباره تلف‌شدن ١٠ رأس قوچ و میش در استان تهران گفت: “تلفات جدیدی در منطقه سرخه‌حصار دیده شده که مشخص نیست عامل آن ‌چه بوده است و وجود بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک هنوز تأیید نشده است”.

سازمان دامپزشکی از لاشه یک قوچ نمونه‌برداری کرد، اما هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نشده است.

وی درباره آخرین تعداد تلفات ناشی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) افزود: “ما در منطقه خجیر در دو مرحله به دلیل این بیماری تلفات دادیم که در مرحله اول ۵۶ رأس کَل و بز و چهار رأس قوچ و میش تلف شدند. در اسفندماه نیز با تلف‌شدن ٢٨ رأس کَل و بز مواجه شدیم”.

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان احتمال سرایت این بیماری از خجیر به سرخه‌حصار وجود دارد، توضیح داد: “احتمال انتقال بیماری از خجیر به سرخه‌حصار با توجه به عوامل انسانی در منطقه، مانند جاده‌ها، سکونتگاه‌ها و طرح‌های عمرانی که موجب قطع‌شدن ارتباط بین حیات‌وحش این دو منطقه شده، وجود ندارد؛ اما بیشترین ظن ما این است که اگر بیماری ppr در سرخه‌حصار تأیید شود، احتمالا از طریق دام‌های اهلی حاشیه این منطقه سرایت کرده است”.

وی ادامه داد: “نگرانی دیگر ما این است که اگر اکنون دامی آلوده باشد و بخواهد به سمت زیستگاه‌های شمال تهران که مناطق ییلاقی هستند، حرکت کند، ممکن است سرایت این بیماری به حیات‌وحش مناطق لار، ورجین، البرز مرکزی، فیروزکوه و دماوند را داشته باشیم که در این صورت تعداد تلفات حادتر از منطقه خورجین و سرخه‌حصار خواهد بود؛ زیرا حیات‌وحش ما در این مناطق غنی‌تر است؛ برای نمونه در لار بیش از هزار رأس کَل و بز وجود دارد