دادگاه عمومی بخش زرقان توبه شکارچی خوک وحشی و کفتار را پذیرفت

شکارچی متخلف پس از حضور در دادسرا و مشاهده تصاویر، به جرم خود مبنی بر شکار کفتار و خوک وحشی اعتراف کرده و ابراز پشیمانی نمود.

ارسال کننده: محمود نعیمی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اوایل بهمن ماه سال جاری دو عکس در رابطه با بروز تخلف شکار در اختیار نیروهای محیط زیست پارک ملی بمو قرار گرفت. این تصاویر، شکارچی متخلفی را نشان می داد که یک خوک وحشی و یک کفتار راه راه را شکار کرده و با افتخار با لاشه شکارهاى خود عکس یادگارى گرفته بود.
رییس اداره پارک ملی بمو در این باره گفت: با مشاهده این دو تصویر، نیروهای یگان محیط زیست متوجه شدند که فرد متخلف داخل تصاویر را چندی قبل به جرم شروع به شکار جانوران وحشی در حاشیه پارک ملی بمو دستگیر و به دادگاه معرفی کرده اند، بنابراین بلافاصله وی را شناسایی نمودند.
علی آرندی اظهار داشت: پس از شناسایی هویت شکارچی متخلف، با شکایت اداره محیط زیست، پرونده اى در این رابطه در مراجع قضایی تشکیل و متهم به دادسرا معرفى گردید.
شکارچی متخلف پس از حضور در دادسرا و مشاهده تصاویر، به جرم خود مبنی بر شکار کفتار و خوک وحشی اعتراف کرده و ابراز پشیمانی نمود.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر کفتار معادل چهل میلیون ریال و هر خوک وحشی معادل هشت میلیون ریال تعیین شده است.
بنابراین شکارچی متخلف  روز ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ مبلغ ۴۸ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک کفتار و یک خوک وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.
این متخلف شهریورماه سال جاری هنگام شروع به شکار توسط محیطبانان پارک ملی بمو دستگیر و در دادگاه نیز به همین جرم به سه سال حبس تعلیقی و انجام تحقیق در مورد ضرورت حفاظت از حیات وحش محکوم شده بود.
متهم در آن زمان نتایج تحقیقات خود را به اداره محیط زیست و دادگاه ارائه نموده و ضمن ابراز پشیمانی از انجام شکار غیرمجاز از ارتکاب مجدد تخلف شکار توبه کرده بود.
نیروهای محیط زیست تشخیص دادند اسلحه داخل تصاویر که در شکار خوک وحشی و کفتار بکار رفته است از زمان دستگیری متخلف در شهریورماه همچنان توقیف بوده و در اختیار اداره محیط زیست می باشد. بنابراین مامورین متوجه شدند که تخلف مربوط به شکار گراز و کفتار پیش از دستگیری متهم در شهریورماه به جرم شروع به شکار اتفاق افتاده است.
همچنین متهم در دادگاهی که به جرم شکار خوک وحشی و گراز تشکیل شده بود ضمن ابراز ندامت اعلام نمود که همچنان بر توبه قبلی خود مبنی بر عدم انجام تخلف شکار پایبند است و تصاویر نیز مربوط به زمانی قبل از توبه وی می باشد.
بنابراین دادگاه با توجه به ادعای متهم مبنی بر آمادگی جهت همکاری با اداره محیط زیست، واریز ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز کفتار و خوک وحشی و استنباط از اوضاع احوال معلوم که دلالت بر ندامت نامبرده داشت، ادعای متهم مبنی بر توبه را مقرون به واقع تشخیص داد و وی را از مجازات تبرئه نمود.
اما دادگاه در حکم صادره اعلام کرده است در صورت تکرار تخلف و اثبات اینکه توبه متهم دروغ بوده است، تبرئه شدن وی ملغی و متهم به حداکثر مجازات تعزیری پیش بینی شده در قانون (سه سال حبس) محکوم خواهد شد.
صدور دو رای هوشمندانه در مورد این شکارچی متخلف در مراجع قضایی استان فارس مبنی بر ۱) تحقیق در مورد حفاظت از حیات وحش، ۲) سه سال حبس تعلیقی، ۳) پذیرفت توبه وی از سوی دادگاه و ۴) مشمولیت حداکثر مجازات تعزیری پیش بینی شده در قانون (سه سال حبس) در صورت اثبات دروغ بودن توبه، باعث آشنایی هرچه بیشتر متهم با محیط زیست و واهمه وی از انجام مجدد تخلف خواهد شد. چراکه در صورت شکستن توبه و انجام مجدد تخلف شکار و دستگیری توسط محیط بانان، روانه سه سال زندان خواهد شد.