عاملین کشتار یک قوچ در موته دستگیر شدند

عاملین کشتار یک قوچ ، یک میش جوان و یک میش آبستن در موته دستگیر شدند

ارسال کننده : نادر زندی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز شنبه ۹۴/۱۲/۱۵ نیروهای یگان محیط زیست پناهگاه حیات وحش موته حین گشت و کنترل در ارتفاعات، حوالی ساعت ۱۴ بعد از ظهر در حال دوربین کشی دو شکارچی متخلف را در کوه مشاهده نمودند.

فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان که شخصا در این عملیات حضور داشت در این باره گفت: محیط بانان بلافاصله موضوع را به مرکز اداره اطلاع داده و تقاضای نیروی کمکی نمودند.
مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: پس از دریافت پیام محیط بانان، تمامی نیروها از پاسگاه های منطقه بسیج شده و راهی محل مورد نظر شدند.
جمشیدیان گفت: نیروهای کمکی درحالیکه مشغول حرکت به سمت محلی بودند که اولین بار دو شکارچی در آنجا مشاهده شده بود در طول مسیر سه شکارچی دیگر را نیز مشاهده نمودند. بنابراین متوجه شدیم تعداد متخلفین بیش از دو نفر بوده و حداقل پنج نفر هستند.
محیط بانان در ابتدا برای دستگیری گروه سه نفره وارد عمل شدند اما شکارچیان متخلف با مشاهده محیط بانان اقدام به تیراندازی به سمت مامورین و فرار از محل نمودند.
محیط بانان پس از تعقیب و گریز طولانی در کوه موفق یکی از متخلفین را دستگیر کنند اما دو نفر دیگر در لابلای صخره ها مخفی شده و از دید مامورین خارج شدند.
از این شکارچی غیرمجاز لاشه یک قوچ وحشی و یک اسلحه شکاری تک لول کشف و ضبط گردید.
پس از بازداشت یک نفر از اکیپ نخست، محیط بانان جهت دستگیری گروه دوم به سمت محل اولیه مشاهده متخلفین حرکت نمودند.
مامورین با وجود خستگی زیاد ناشی از تعقیب و گریز و دستگیری نفر اول، با راهنمایی بیسیمی دو محیط بانی که متخلفین را زیر نظر داشتند خودشان را حوالی غروب آفتاب به گروه دوم شکارچیان رساندند.
محیط بانان جهت برخورد قانونی با گروه دوم وارد عمل شدند اما این متخلفین نیز با مشاهده محیط بانان پا به فرار گذاشتند.
مامورین در آستانه تاریک شدن هوا دو شکارچی متخلف را در کوه محاصره و راه فرار آنها را مسدود نمودند.
متخلفین به منظور رهایی از حلقه محاصره، ابتدا به تهدید مامورین با اسلحه شکاری پرداختند اما زمانیکه متوجه شدند تعداد محیط بانان زیاد است و راه فراری ندارد از درگیری مسلحانه اجتناب کرده و تسلیم شدند.
از این دو متهم نیز یک اسلحه گلوله زنی برنو و لاشه دو میش وحشی کشف و ضبط گردید.
متاسفانه در بررسی لاشه ها مشخص شد یکی از میش ها آبستن بوده و یک بره درون رحم خود داشته است.
فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان گفت: مراحل انتقال متهمین و آثار جرم به پایین ارتفاعات تا نیمه های شب به طول انجامید.
متخلفین پس از یک شب بازداشت صبح روز یکشنبه (۹۴/۱۲/۱۶) به همراه پرونده مربوطه به دادسرای گلپایگان معرفی شده و با دستور مقام قضایی با قرار وثیقه سنگین روانه زندان شدند.
متخلفین دستگیر شده در جریان بازجویی ها هویت دو متهم فراری را نیز که از بستگان خود آنها هستند نیز فاش نمودند.
بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. همچنین بهای هر عدد نوزاد پستانداران وحشی که به هنگام شکار درون رحم مادر باشد معادل بهای پستاندار مربوطه تعیین می گردد.
بنابراین متهمین می بایست مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.
همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.
بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.
مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.