آیا نسلی نابارور در راه است؟

یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان پاسخ داد:

تأثیر آلودگی هوا بر سلامت جنسی بانوان؛آیا نسلی نابارور در راه است؟

ارسال کننده : نادر زندی

یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان ضمن بیان تأثیرات آلودگی هوا بر ناباروری دختران و پسران،نسبت به کاهش سن ابتلا به بیماری «آندومتریوز» هشدار داد.
مرضیه شیوا،متخصص زنان، زایمان و نازایی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سؤال که آیا آلودگی هوا در طولانی مدت بر روی قدرت و سلامت باروری دختران و نسلی که به شدت آلودگی هوا را تجربه می کنند، تأثیر دارد یا خیر؟ گفت: بله. آلودگی های محیطی هم بر باروری دختران و هم بر باروری پسران جامعه تأثیر دارد.

وی ادامه داد: آلودگی های محیطی در دختران می تواند بیماری شایعی به نام «آندومتریوز» را به وجود بیاورد. البته این بیماری تا حدودی ژنتیکی هم هست اما آلاینده ها و یکسری از ذرات ریز آلوده کننده هوا در بروز این بیماری مؤثر است و عنوان می شود که حتی این ذرات آلاینده مدت های طولانی می تواند در خاک بماند، یعنی از هوا وارد خاک شود و در چربی حیوانات رسوب کند. بنابراین با خوردن دام ها این آلودگی ممکن است به بدن افراد وارد شده و موجب بیماری آندومتریوز شود.

دکتر شیوا با اشاره به اینکه در بیماری آندومتریوز، چسبندگی دیده می شود یعنی در تخمدان، لوله های رحم و … چسبندگی ایجاد و می تواند در تخمدان‌ها هم نفوذ کند، گفت: این بیماری ها گروه های سخت درمان ناباروری را تشکیل می دهند و در درجات پیشرفته این بیماری فقط می‌توان با لقاح خارج رحمی برای باروری اقدام کرد.

وی مسأله دیگر در آلودگی های محیطی را تأثیر بر قدرت باروری مردان عنوان کرد و گفت: در سن های بالاتر این آلودگی ها می توان موجب بروز سرطان ها از جمله سرطان پروستات شود و در سن های پایین تر هم می تواند بر روی باروری مردان تأثیر بگذارد.

مدیر گروه درمان رویش هلال احمر بر نقش سبک زندگی در بروز ناباروری در دختران جامعه نیز اشاره و اظهار کرد: افرادی که آلایندگی های مشابهی به بدنشان وارد می شود مانند استفاده از قلیان و سیگار، باروری آنها آسیب می بیند و متأسفانه وقتی کار افراد به مراکز درمانی می کشد، کارهای درمانی بر روی این افراد نتایجی در بر ندارد. یعنی نتیجه بخشی درمان بر روی افرادی که از سیگار استفاده می کنند کمتر است و حتی اگر خانم ها از سیگار استفاده نکنند، اما در معرض دود آن باشند سقط جنین در آنها افزایش یافته و دچار زایمان زودرس و ناباروری می شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به بالا رفتن سن ازدواج، ایا این مسئله مشکلات ناباروری را تشدید می کند؟ گفت: بله. اکنون سن ابتلای خانم ها به آندومتریوز کاهش یافته و دختران و زنان در سن پایین تر و با شدت بالاتری به این بیماری مبتلا می شوند و هر چه سن بالاتر برود چسبندگی افزایش یافته و باروری سخت تر می شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: سن آیتم بسیار مهمی در خانم ها است و بعد از 37 سالگی شاهد باروریهای کمی هستیم و بعد از 40 سالگی خانم ها به سختی و با انجام درمان های ناباروری، باردار می شوند.

شیوا در پایان سخنانش پیشنهادهایی برای مراقبت از سلامت جنسی و باروری به دختران و بانوان ارائه کرد و گفت: بانوان باید طریقه زندگی خود را تغییر دهند. باید از موادی که متخصصان تغذیه در هنگام بروز آلودگی هوا توصیه می کنند استفاده کنند، مصرف آب و محصولاتی که دارای ویتامین C است را افزایش دهند، در ظروف یکبار مصرف غذای داغ مصرف نکنند، فست فودها و محصولاتی که مواد افزودنی زیادی دارد را استفاده نکنند و سیگار و قلبان نکشند(یا در معرض دود آن قرار نگیرند).

مدیرگروه درمان رویش  هلال احمر اضافه کرد: دیده شده که ورزش و تغذیه گیاهی سالم باعث می شود این بیماری کمتر رشد کند و استفاده کردن از برخی مواد از جمله کلم بروکلی، دارچین و محصولاتی که ویتامین E  و A دارد نیز به شدت توصیه شده است.