معصومه ابتکار مردم و دولت را به ‘چالش دعوت کرد

معصومه ابتکار مردم و دولت را به ‘چالش دمای ۱۸ درجه’ دعوت کرد

 ارسال کننده: محمود نعیمی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران از مردم و نهادهای دولتی خواسته دمای خانه و اداره‌ها را ۱۸ درجه نگه دارند.
معصومه ابتکار در توییتر و صفحه تلگرام خود این طرح را “چالش دمای ۱۸ درجه” خوانده و از دیگران خواسته به آن بپیوندند.
رییس سازمان محیط زیست تصویر نامه‌هایی را منتشر کرده که در این‌باره به معاونان رییس جمهوری، وزرا و استانداران فرستاده است.
او در این نامه از مدیران دولتی خواسته دمای اتاق‌ها در ساعات کاری از ۲۱ درجه و دمای راهروها و سایر فضاهای پوشیده از ۱۸ درجه سانتی‌گراد بیشتر نشود.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در پاسخ به توییت خانم ابتکار از او تشکر کرده و گفته “این یک ضرورت برای مبارزه با آلودگی هوای تنفسی خودمان و محیط زیست فرزندانمان است.”

 

بیشتر بخوانید:
چرا آلودگی از تهران نمی‌رود؟
تذکر نمایندگان به روحانی درباره آلودگی هوا
Image copyrighttwitter
Image caption
عکسی که خانم ابتکار در توییتر خود منتشر کرده است
معصومه ابتکار همچنین تاکید کرده که دستگاه‌های گرمایشی در روزهای تعطیل باید خاموش بماند و موتورخانه‌ها در فصل زمستان معاینه فنی شود.
آلودگی هوا در روزهای اخیر و مصرف بالای انرژی در ایران از دلایل دعوت به این چالش است.
در طول روزهایی که آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده بود، خانم ابتکار هدف انتقادهای فراوان قرار گرفت. علیرضا زاکانی، از نمایندگان منتقد دولت رییس سازمان محیط زیست را به کم‌کاری متهم کرد و نمایندگان هم درباره آلودگی هوا به حسن روحانی، رییس‌جمهوری تذکر دادند.
امروز، یازدهم دی ماه، بعد از حدود سه هفته شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط سالم قرار گرفته است.
متخصصان سلامت دمای مناسب در محیط خانه را ۱۶ تا ۲۰ درجه و در نهایت ۲۲ درجه توصیه می‌کنند و مخصوصا تاکید دارند دمای خانه برای حفظ سلامت کودک نباید از این میزان بیشتر شود. اما در ایران معمولا به این توصیه عمل نمی‌شود.
بر اساس آمار بانک مرکزی در سال ۱۳۸۹، میزان بهره‌وری انرژی در ایران معادل ۲۳۸ دلار بوده است. این شاخص که نشان‌دهنده کارایی مصرف انرژی است، تقریبا یک سوم متوسط جهانی است.