انعکاس خبر متوقف شدن انتقال آب دریای خزر به دریاچه اورمیه

فرستنده:مسعود عاقبت اندیش

oromiyeh3

اؤیرنجی سسی: سایت مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه (ORSAM)، با انتشار مقاله ای به بررسی متوقف شدن طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه اورمیه پرداخت.
به گزارش اؤیرنجی سسی، این مقاله که توسط دکتر طوبی ائوریم نوشته شده است، ابتدا به بررسی مشکل آب و افزایش جمعیت در ایران می پردازد.
خانو ائوریم استفاده سنتی از منابع آبی را دلیل اصلی هدر رفت آب در ایران میداند. وی سپس انتقال آب بین حوضه های آبی را امری رایج در ایران میداند و این روش را روشی شایع در نجات حوضه های آبی ایران معرفی میکند.
سپس در این مقاله به طرح انتقال آب خزر به مناطق مرکزی ایران در دوران احمدی نژاد اشاره میشود. در این طرح انتقال سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به مناطق کویری ایران برنامه ریزی شده بود.


خانم ائوریم سپس مینویسد که در این طرح قرار بود تا ابتدا شهرهای سمنان و سپس شهرهای یزد و کرمان از آب خزر بهره ببرند.
این مقاله در ادامه مینویسد گروه های طرفدار محیط زیست مخالفت خود را با این طرح بیان کردند. چرا که سالیانه ۳۲ میلیون تن نمک دوباره به دریا ریخته میشد که برای سلامتی محیط زیست منطقه بسیار خطرناک توصیف میشود.
وی سپس مینویسد که ایران از متوقف شدن طرح انتقال آب دریای خزر خبر میدهد.
نویسنده مقاله سپس مینوسید حسن روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری خود قول داده است تا مشکل حاد دریاچه اورمیه را در اولویت خود قرار دهد. حتی حسن روحانی بعد ار پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، برای نجات دریاچه اورمیه یک کارگروه ویژه تشکیل داد.
خانم ائوریم در آخر این مقاله نتیجه میگیرد که با اینکه انتقال آب بین حوضه های آبی طرحی شکست خورده محسوب میشود، باز هم انجام عملیات سد سازی در اطراف دریاچه اورمیه معضل اساسی این مشکل است. یعنی با جلوگیری از ساختن سدهای جدید و آزاد سازی آب های پشت سد، میتوان این مشکل را حل کرد.