مشکل اصلی در تفکیک زباله، جمع‌آوری است

فرستنده:فاطمه تابع بردبار

waste sites

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خواستار همکاری بیشتر بخش خصوصی برای جمع‌آوری، انتقال و مدیریت پسماندها شد.

فرهاد پورسخا در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: سیستم جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی باید به شکل اختصاصی و جداگانه از سایر پسماندها باشد که سازمان حفاظت محیط زیست به همین منظور استانداردهای نگهداری، جمع‌آوری، انتقال و امحای زباله‌های الکترونیکی را در کمیسیون‌های زیربنایی دولت، تصویب و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی باید با کمک شهرداری‌ها و بخش خصوصی انجام شود. چرا که در حال حاضر زباله‌های الکترونیکی دستگاه‌های دولتی، نگهداری و به خوبی انتقال داده شده اما زباله‌های الکترونیکی تولید شده در منازل، به عنوان پسماندهای شهری جمع‌آوری و امحاء می‌شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شهرداری‌ها باید این زباله‌ها را به عنوان پسماندهای شهری تفکیک کرده و برای امحای آن از بخش خصوصی کمک بگیرد. چرا که در حال حاضر بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری برای بازیافت اصولی این زباله‌ها را دارد.

پورسخا با بیان اینکه مشکل اصلی در تفکیک زباله‌های کشور در طریقه جمع‌آوری است، افزود: اگر تفکیک از منازل به درستی انجام شود، می‌توانیم از زباله‌ها به عنوان ماده اولیه برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم و اکنون در شهرداری مشهد شاهد همکاری خوب شهرداری و بخش خصوصی برای بازیابی مواد هستیم که تاکنون نتیجه‌بخش بوده است.

وی تاکید کرد: با تفکیک زباله از مبداء علاوه بر جمع‌آوری پسماندهای خشک با راندمان بالا، می‌توان باقی مانده پسماندها را به راحتی جمع‌آوری و احیا کرد.