کنفرانس آب و هوايی پاريس به کجا رسید؟

وزیر امورخارجه فرانسه گفته به توافق نهایی در کنفرانس آب و هوایی پاریس نزدیک شده ایم و تنها سه مانع باقی مانده است که طی 24 ساعت آینده قرار است به طور ویژه به حل این موانع پرداخته شود.
لوران فابیوس در نشستی که درحاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس برگزار شده بود گفت پیش نویس توافق پایانی این نشست تنظیم شده و برای بررسی بیشتر در اختیار گروهها و نمایندگی کشورها قرار گرفته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه افزود هنوز موانعی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است و از همین رو رایزنی با گروهها درباره سه موضوع ادامه دارد که عبارتند از ویژه سازی تلاش ها بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای توسعه نیافته، تامین مالی اجرای طرح ها و اهداف توافقنامه.
وی تصریح کرد در آستانه به پایان رسیدن نشست تغییرات آب وهوایی پاریس، کارها و اقدامات مهمی برای رسیدن به توافق پایانی صورت گرفته و در متن تازه ای که برای توافق نهایی تدوین شده چندین گزینه برای نزدیک کردن دیدگاه کشورها مد نظر گرفته شده است
فابیوس خاطر نشان کرد: برای رسیدن به توافق نهایی باید کشورها از آن حالت آرمانی که در سر دارند صرف نظر کنند وگرنه اصلا توافقی به دست نخواهد آمد.
وی افزود به طور خلاصه می توان گفت زمان برای رسیدن به توافق نهایی فرا رسیده است و طی 24 ساعت آینده ریاست نشستی را برعهده خواهم گرفت که این بار به طور ویژه بر یافتن راه حلی بینابین متمرکز خواهد شد و اگر باز هم مشکلات و موانعی باقی بماند گروههای تسهیل کننده ای برای رایزنی با کشورها در نظر گرفته شده است.