تخریب کلوپ ارامنه تهران با یکصد سال قدمت

ارسال کننده محمود نعیمی

اعتراض “خلیفه ارامنه” به تخریب کلوپ ارامنه در تهران
اسقف اعظم ارامنه‌ی تهران با ابراز تاسف و ناراحتی از تخریب باشگاه اجتماعی ارامنه تهران، معروف به “کلوپ ارامنه” تاکید کرد: اینجا محلی است که ارامنه دور هم جمع می‌شوند، یک مکان معنوی است که به اندازه‌ی کافی هم قدمت تاریخی دارد.
به گزارش ایسنا، مدتی قبل باشگاه اجتماعی ارامنه‌ی تهران که با حدود یکصد سال قدمت، واجد ارزش تاریخی دانسته شده، به علت ساختمان‌سازی و گودبرداری غیراصولی پارکینگ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین فروریخت.
این اتفاق از جهاتی می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود، چرا که قرار بود در همان شب حادثه، مراسم عروسی نیز در این محل برگزار شود و با تخریبی که الان در ساختمان رخ داده، معلوم نیست در آن صورت چند نفر جان خود را از دست می‌دادند. البته تا به اینجا هم با نشست زمین، تمام آرشیو، اسناد و کتابخانه‌ی کلوپ ارامنه زیر خاک مدفون شده‌ است.
تخریب این باشگاه بهانه‌ای شد تا با خلیفه‌ی ارامنه‌ی تهران گفت‌و‌گویی داشته باشیم و او با وجود ناراحتی زیاد از این اتفاق، خدا را شکر کرد که حادثه تلفات جانی نداشته است.
اسقف «سیبوه سرکیسیان» پیش از هر چیز اظهار کرد: باشگاه اجتماعی ارامنه تهران اگرچه محلی برای اجتماع ارامنه است، اما به کل کشور مربوط می‌شود و جزو

میراث فرهنگی است؛ بنابراین توجه شما در حفظ این گنجینه‌ها ما را بیشتر دلگرم می‌کند.

وی درباره‌ی پیشینه و کاربری باشگاه ارامنه‌ی تهران توضیح داد: این ساختمان که اکنون نیمه‌خرابه است، یک مجموعه‌ چند منظوره، شامل رستوران‌ها و همچنین سالنی بزرگ است و از آن برای برگزاری جلسات رسمی و سخنرانی‌ها و همچنین میزبانی‌های رسمی استفاده می‌شد، مانند زمانی که جاثلیق ارامنه، آرام اول (رهبر ارشد کلیسای ارامنه) از ایران بازدید داشت و از ایشان در این باشگاه پذیرایی به عمل آمد. به علاوه در آنجا مراسم آیینی و مذهبی مانند غسل تعمید و مراسم عروسی انجام می‌گرفت. در واقع اینجا محلی است که ارامنه دور هم جمع می‌شوند و جایی صرفا برای غذا خوردن نیست، بلکه یک مکان معنوی است که به اندازه‌ی کافی هم قدمت تاریخی دارد.
خلیفه‌ی ارامنه تهران با اشاره به قدمت حدود یکصد ساله‌ی این بنا اضافه کرد: باشگاه ارامنه زمانی کنسولگری کشور سوئد بوده و ارزش‌ تاریخی دارد. ضمن اینکه افراد زیادی در ساخت و توسعه‌ این محل و نیز در پیشرفت و رشد این مجموعه و جریان اجتماعی و معنوی که در اینجا حاکم است تأثیرگذار بوده‌اند؛‌ به همین دلیل این بنا برای ما فقط یک ساختمان نیست و بنیان معنوی دارد.
اسقف اعظم سرکیسیان در پاسخ به اینکه اگر این ساختمان ارزش تاریخی دارد، پس چرا تاکنون در فهرست میراث فرهنگی ثبت نشده است؟ گفت: شاید به‌خاطر اینکه کسی تا به حال به آن فکر نکرده بود،‌ یعنی هم ما و هم مسئولان میراث فرهنگی.
او درباره‌ی اقداماتی که از سوی شورای خلیفه‌گری ارامنه برای وضعیت کنونی این باشگاه در حال انجام است، با اشاره به بازدیدی که شخصا از مجموعه داشته است،‌ اظهار کرد: من به همراه همکارانم در کمیته‌ اجرایی شورا، از این محل بازدید کردیم و از آنجا که نیمی از ساختمان تخریب شده و پِی آن هم دچار لرزش شده، به نظرم باید استحکام‌بخشی و بازسازی در آن انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی حتی مجبوریم کل ساختمان را تخریب کنیم تا آن را از اساس استحکام‌بخشی کنیم، چون با این وضعیت نمی‌توان اعتماد و اطمینان خاطر را در ذهن مردم ایجاد کرد تا برای برگزاری مراسم مذهبی و دیدارهای رسمی خود دوباره در این مکان جمع شوند.
اسقف اعظم سرکیسیان افزود: ما باید شرایط را بررسی و درباره‌ی آن صحبت کنیم و موارد مدنظر خود را به صورت جدی عنوان کنیم که البته این کار به مشورت و زمان نیاز دارد، ‌چون آنچه پیش آمده یک اتفاق بزرگ است و ما به سرعت نمی‌توانیم روی آن کار کنیم. باید تمرکز داشته باشیم، مشورت کنیم و حتی برای درست و بهتر شدن آن دعا کنیم که خدا قلب و دل ما را روشن کند تا ما بتوانیم بهترین تصمیم را اتخاذ و به درستی عمل کنیم.
رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه‌ی تهران در پاسخ به اینکه چه زمانی از ساخت این پارکینگ طبقاتی در مجاورت باشگاه اجتماعی ارامنه مطلع شده و آیا از طرف صاحب پارکینگ آگاه شده بودند یا خیر؟ گفتند: آن‌ها اصلا به ما خبر ندادند که قصد دارند چنین ساختمان عظیمی را آنجا بسازند و ما زمانی فهمیدیم که بخش اعظم کار پیش رفته بود. در آن زمان برخی مدیران شورای خلیفه‌گری شروع به مذاکره و صحبت با آن‌ها کردند تا نسبت به کاری که انجام می‌شود محتاط باشند تا به ساختار باشگاه آسیبی نرسد، اما آن‌ها غیرقانونی دست به چنین کاری زدند و به همین دلیل این اتفاق رخ داد، وگرنه موارد دیگری بوده که وقتی به صورت قانونی عمل شده است، شاهد چنین فاجعه‌ای نبودیم.