دشت‌های قزوین و شهریار بر اثر برداشت بی‌رویه آب خشک و بیابانی شده‌اند

به گزارش روزنامه شهروند، این دشت‌های خشک به کانون تولید گرد و غبارهایی تبدیل شده‌اند که با هر بادی تهران را فرا می‌گیرند.
پرویز گرشاسبی، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفته بیابانی شدن دشت قزوین و دشت شهریار باعث تولید ریزگردها شده است.
به گفته گرشاسبی، این ریزگردها تهران و کرج را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
او تغییرات اقلیمی، خشکسالی و عدم مدیریت منابع آب سرزمینی را باعث تغییر شدید چهره دشت‌های قزوین و شهریار و مراتع و بیابان‌زایی این مناطق اعلام کرده است.
بر پایه آمارهای رسمی از مجموع ۶۰۹ دشت کشور، ۲۹۸ دشت دارای بیلان منفی منابع آب زیرزمینی است. ایران با میانگین بارندگی سالانه حدود ۲۵۰ میلی‌‌متر، کمترین میزان بارندگی در آسیا را داراست.
دی‌ماه سال گذشته شرکت مدیریت منابع آب ایران با انتشار آماری از بارندگی‌ها اعلام کرده که کشور در وضعیت «بحران شدید آب» قرار گرفته است.
این شرکت وابسته به وزارت نیرو می‌گوید که «کاهش بارندگی نسبت به روند بلندمدت، مدیریت ناکارآمـد منابع آب و بهـره‌برداری بی‌رویـه از منابع آب» باعث شدت یافتن کاهش منابع آب زیرزمینی در ایران شده است.
بر پایه شاخص جهانی، میزان درصد برداشت از منابع آب تجدیدپذیر هـر کشور به‌عنوان شاخص اندازه‌گیری بحران آب معرفی می‌شود. این شاخص در سال ٢٠١١ برای ایران ٧٢.٣ درصد بوده کــه از قرار گرفتن ایران در وضعیت «بحران شدید آب» خبر می‌دهد.http://www.radiozamaneh.com/u/wp-content/uploads/2015/07/aab-khoshksali.jpg