«پسماند و تخریب زیستگاه» عامل اصلی حمله گرگ در تویسرکان

همدان (ایسنا) – رئیس اداره حفاظت محیط زیست تویسرکان با اشاره به حمله اخیر یک قلاده گرگ به یک شهروند ۶۰ ساله در تویسرکان گفت: توسعه بی‌رویه روستاها و مدیریت نادرست پسماند عامل اصلی کاهش امنیت حاشیه سکونتگاه‌ها و رخ دادن چنین اتفاقی بوده است.

مرتضی سامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نباید به‌دنبال حذف فیزیکی حیات‌وحش بود، تصریح کرد: تخریب زیستگاه‌های طبیعی برای کشاورزی و رهاسازی غیراصولی پسماند، گرگ‌ها را برای یافتن غذا به حاشیه روستاها می‌کشاند.

وی افزود: حذف گرگ‌ها نه‌تنها راه‌حل نیست، بلکه با برهم زدن زنجیره غذایی، منجر به طغیان جمعیت گرازها و خسارت به مزارع خواهد شد.

سامی با اشاره به زنگ خطر تعارض انسان و حیات‌وحش در تویسرکان، تاکید کرد: از روستاییان شهرستان درخواست داریم  برای پیشگیری از حوادث مشابه، از مدیریت صحیح پسماند و پرهیز از غذادهی به سگ‌های ولگرد که ریسک تشکیل «گرگاس» را افزایش می‌دهند، جدی‌تر عمل کنند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته یک قلاده گرگ در یکی از روستاهای شهرستان تویسرکان به مردی سالخورده حمله کرده و موجب جراحت و مصدومیت وی شد.