تهدید جدی یوزپلنگ ایرانی در میاندشت /۴۰ پرونده تخلف چرای غیرمجاز شتر به قضا رفت

برنا ـ گروه استان ها: سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از ثبت ۴۰ فقره تخلف چرای غیرمجاز دام، به ویژه شتر، در منطقه حفاظت شده میاندشت طی بهار امسال خبر داد و گفت: از این تعداد، ۱۵ پرونده در قلمرو یوزپلنگ آسیایی تشکیل و متخلفان برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان شمالی ،مجید دریکوند در گفتگو با این خبرگزاری، با هشدار نسبت به کاهش شدید علوفه مراتع بر اثر چرای بیرویه، اظهار کرد: این معضل نه تنها پوشش گیاهی را تخریب میکند، بلکه با کاهش منابع غذایی آهوان که طعمه اصلی یوزپلنگ در این زیستگاه به شمار میروند  زنجیره غذایی این گونه در معرض انقراض را با اختلال جدی روبه رو میکند.

وی با قدردانی از رویکرد بازدارنده دستگاه قضا در صدور آرای محکومیت برای متخلفان، ابراز امیدواری کرد که این احکام بتواند در احیای زیستگاه های طبیعی و کاهش تخلفات مؤثر باشد.

سرپرست محیط زیست خراسان شمالی، ورود شترها به عرصه های طبیعی را یکی از مهمترین تهدیدهای کنونی منطقه دانست و تصریح کرد: این دام ها افزون بر تخریب مراتع، از منابع آبی محدود حیات وحش نیز بهره برداری میکنند که این امر کمبود آب و علوفه را تشدید کرده و آهوان را ناگزیر به مهاجرت به حاشیه روستاها و مزارع میکند، شرایطی که خطر شکار غیرمجاز را افزایش میدهد.

وی تأکید کرد: حفظ منابع غذایی و آبی آهوها، اولویت اصلی برنامه های حفاظتی در میاندشت است و خروج دام های غیرمجاز از منطقه با جدیت پیگیری میشود.

گفتنی است منطقه حفاظت شده میاندشت به وسعت ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی به شمار میرود و از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت قرار دارد. این منطقه به دلیل تنوع زیستی و نقش راهبردی در بقای یوزپلنگ آسیایی، یکی از سرمایه های ملی محسوب میشود که بقای آن، مستلزم عزم جدی برای مقابله با تهدیدات انسانی است.