وختن 107هزار هکتار از جنگل‌های کشور

خراسان – هر ساله هزاران هکتار از جنگل هاي ايران طعمه حريق مي شود که با توجه به آمارها سال ۸۹ را مي توان سال سياه جنگل ها ناميد.به گزارش خبر آنلاين آتش، بلايي که هر ساله به جان جنگل ها مي افتد و هزاران هکتار از ذخاير طبيعي ارزشمند، برگ ، ساقه و ريشه درختان را در کام خود مي کشد؛ حالا به سناريوي تکراري هر ساله تبديل شده است آتش در جنگل هاي شلم ايلام زبانه کشيد و ۱۰۰هکتار از جنگل ها را سوزاند. ۱۰۰ هکتار از جنگل هايي که ۱۴ميليون و ۳۱۹هزار و ۶۳هکتار از نقشه ايران را پوشش داده اند؛ مساحتي معادل 8.8درصد از مساحت کشور. جنگل هاي زاگرس در مساحتي حدود 5 ميليون هکتار که در اراضي 10 استان غربي کشور پراکنده شده است حدود 17 درصد خاک کشور را تشکيل مي دهد.

علاوه بر اين در همين روزها، آتش به جان جنگل هاي گلستان و فارس هم افتاد، اما اين آتش سوزي هاي هر ساله چه مقدار از منابع طبيعي ما از جمله جنگل ها و مراتع را طعمه خود مي کند؟در آخرين گزارش مرکز آمار ايران، آماري از تعداد آتش سوزي هاي ۵سال اخير و مساحت جنگل ها و مراتعي که بر اثر اين آتش سوزي ها از بين رفته آمده است؛ سال ۸۹را مي توان سال سياه جنگل ها نامگذاري کرد. سالي که در آن رکورد آتش سوزي در چند سال گذشته شکسته شد و آمار افزايش آن نسبت به سال قبل به حدود ۱۰۰درصد رسيد. در سال ۸۹، ۳۷۶۲مورد آتش سوزي به ثبت رسيده است. عددي که در سال هاي قبل و بعد هم تکرار نشده است.
توسعه زمين هاي کشاورزي، تهيه زغال و درگيري هاي قومي، جزو آتش سوزي هايي است که عنوان عمدي گرفته اند. در آتش سوزي غير عمدي تفرج غير مسئولانه، سرايت آتش سوزي از زمين کشاورزي، بي احتياطي چوپانان، رانندگان و شکارچيان از عمده عوامل آتش سوزي به حساب مي آيد. دسته سومي هم براي آتش سوزي هايي که جنگل ها را به تاراج مي برند وجود دارد؛ حريق هاي طبيعي. ايجاد آتش سوزي در اثر تخمير و فعل و انفعالات شيميايي مواد آلي زمين، آذرخش، تابيدن نور خورشيد به قطعات ته بطري و شيشه که حرارت خورشيد را روي برگ ها و گياهان متمرکز مي کند از جمله اين حريق هاي طبيعي است.
سال ۱۳۸۸ حدود ۵۷۵۳هکتار از جنگل هاي کشور آتش گرفت بعد از آن در سال ۱۳۸۹به يکباره مساحت آتش سوزي ها با افزايش چندبرابري به عدد ۴۰۷۷۲ هکتار رسيد. در سال ۱۳۹۰ وضعيت نسبت به سال ۸۹مقداري بهتر شد و مساحت آتش سوزي ها به ۳۶۹۷۲هکتار رسيد. سال بعد از آن، اما به يکباره مساحت مورد حريق کاهش چشمگيري داشته است و به ۸۱۳۱ هکتار رسيده است. اما اين روند نزولي ادامه نداشته و سال ۹۲دوباره مساحتي که طعمه حريق شده، افزايش پيدا مي کند (15134هکتار)اما نه به اندازه سال ۸۹.با يک جمع بندي مي توان دريافت در 5 سال اخير106 هزارو 762 هکتار از مساحت جنگل ها سوخته است.