بازداشت عاملین تیغ زنی و صمغ گیری از درختان بنه در منطقه جنگلی هلن

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سه نفر متخلف که در منطقه حفاظت شده جنگلی هلن، شبانه اقدام به تیغ زدن درختان جنگلی می کردند، توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری دستگیر شدند.
این افراد سودجو مدتهاست که نیمه های شب اقدام به تیغ زدن درختان پسته وحشی (بنه) نموده و ضمغ درختان را به فروش میرسانند.
نیروهای یگان محیط زیست پس از مدتی تحقیق و بررسی متخلفین را شناسایی نموده و پس از هماهنگی با مقام قضایی و با همکاری نیروهای انتظامی متخلفین را بازداشت نمودند.
متخلفین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

……………..تصویر: متخلفین تیغ زنی و صمغ گیری از درختان پسته وحشی در منطقه حفاظت شده هلن
صمغ این درختان در گذشته توسط مردم محلی به میزان محدود برای تامین نیازهای دارویی و خوراکی استفاده می شده است اما این روش طی سال های اخیر مورد توجه افراد سودجو قرار گرفته است.
از صمغ درختان پسته وحشی در صنعت، تولید داروهای گیاهی و تولید آدامس استفاده می شود.
صمغ گیری از درختان باید در حد توان درخت و بصورت علمی صورت گیرد. تیغ زدن بر تنه درختان و صمغ گیری بصورت بی رویه و غیراصولی باعث نابودی درختان ارزشمند و کهنسال می شود.
بر اساس ماده ۴۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع هرکس مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی نماید، علاوه بر جریمه نقدی به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد.
همچنین بر اساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید عاملین از بین بردن رستنی ها ازجمله خارزنی، قطع درختان، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش به جریمه نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.