شرکت های ایتالیایی آماده همکاری زیست محیطی با ایران هستند

فرستنده:حسین محمودی

IMAGE635279012530413683

شبکه ایران/ سفیر ایتالیا با ابراز امیدواری از توسعه همکاریهای زیست محیطی بین ایران و ایتالیا، گفت:شرکت های ایتالیایی آماده همکاری در این راستا با ایران هستند.
به گزارش خبرنگار، یرنا لوکا جان سانتی پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار داشت: حدود دوماه گذشته در مورد امکان حضور شرکت های ایتالیایی در نمایشگاه محیط زیست مذاکراتی بین وزیر امورخارجه ایتالیا با رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران صورت گرفت.

وی گفت: نشست دوجانبه «اما بنینو» وزیر امورخارجه ایتالیا و« معصومه ابتکار» نخستین مذاکرات زیست محیطی بین ایران و ایتالیا بود که نتیجه آن حضور شرکت ایتالیایی در این نمایشگاه است.

جان سانتی تاکید کرد: شرکت های ایتالیایی آماده همکاری زیست محیطی در زمینه انرژی سبز و پایدار با ایران هستند.

وی بابیان اینکه امروز نخستین حضور ما در کنار شرکت های زیست محیطی ایرانی است اظهار امیدورای کرد که شاهد گسترش هرچه بیشتر این روابط باشیم.

همچنین «هارو تونیان» وزیر محیط زیست ارمنستان ضمن تبریک سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت ایران اظهار داشت:در طول سفر چند روزه به ایران این فرصت را داشتم تا با همتایان خود مذاکرات جدی در زمینه اقتصاد سبز و توسعه پایدار داشته باشم.

وی تاکید کرد:مسائل زیست محیطی فقط مختص یک کشور نیست بلکه به تمام جهانیان مربوط می شودو این فرصت مناسبی است تا سیاست مشترکی در زمینه محیط زیست در جهان اتخاذ شود.

تونیان ادامه داد: مسائلی همچون تغییرات آب و هوایی ،انتشار گازهای گلخانه ای ،کاهش منابع آبهای زیر زمینی و حفاظت از لایه ازن مسائلی است که جهانیان را نگران کرده است.

وی ادامه داد: جمع بندی تمام این مسائل ما را به سمت اقتصاد سبز و توسعه پایدار رهنمون می کند که رسیدن به آن فقط از راه همکاری مشترک امکان پذیر است.

تونیان گفت: این دو کشور فعالیت های مشترک زیست محیطی زیادی دارند که از جمله آن احداث پارک صلح و دوستی ارس و رفع آلودگی رودخانه ارس است، همچنین این امکان مشترک برای دو کشور فراهم شده تا در مجامع بین المللی برنامه های خود را به اجرا در آورد.

وی به اجلاس ریو+20و تاکید آن بر اقتصاد سبز و توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: یکی از مصوبات این اجلاس استفاده از سه نوع انر‍ژی(خورشیدی،بادی وآبی) که به محیط زیست آسیب نمی رساند،بود، که کشورها باید در این راستا برنامه ریزی داشته باشند.

تونیان در ادامه با اشاره به بازدید از برخی مراکز بازیافت در محدوده شهر تهران اظهار خرسندی کرد که این مراکز با استاندارهای جهانی مطابقت دارد.

وی گفت: در مدت حضور خود در ایران توافقات خوبی با همتایان خود داشتم که امیدوارم در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست روزهای 24تا 27بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران برپا است.