نسخه های متفاوت برای نجات دریاچه ارومیه یکی از تهدیدهای این حوزه آبی است

فرستنده:حسین محمودی

81042762-5497683

ایرنا – معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از تهدیدات دریاچه ارومیه پیچیدن نسخه های متفاوتی از سوی مراجع مختلف است که صورت می گیرد.
نسخه های متفاوت برای نجات دریاچه ارومیه یکی از تهدیدهای این حوزه آبی است
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،«احمدعلی کیخا» عصر پنجشنبه در مناظره در خصوص مدیریت منابع آب و بررسی وضعیت تلاب های کشور با تاکید بر بحران دریاچه ارومیه و هامون اظهار داشت: برای رفع مشکل دریاچه ارومیه باید روش های علمی صحیح را در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سد سازی در ترکیه انجام می شود از این رو آب به عراق نمی رسد بنابراین منبع ریز گرد ایجاد می شود که مشکلات آن گریبانگیر مردم کشور ما می شود.

کیخواه اضافه کرد: کشورها باید بپذیرند برای داشتن زندگی سالم به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رویکرد زیستی محیط دولت تدبیر و امید اظهار داشت: خوشبختانه تمام مدیران نگرشی متعهد در مورد حفاظت از محیط زیست دارند از سوی دیگر دچار مشکل سونامی بیکاری نیز هستند که باید برای آن چاره اندیشی کنند بنابراین باید برنامه ریزی های به گونه ای باشد که در ایجاد اشتغال به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

کیخواه درباره دریاچه ارومیه توضیح داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست درباره دریاچه ارومیه در چارچوب قانون می تواند عمل کند. مطالبه احیای دریاچه ارومیه، تالاب ها و رودخانه ها از سوی دولت و مراقبت از انجام نشدن پروژه های احیا که به ضرر محیط زیست تمام می شود دو وظیفه قانونی سازمان محیط زیست است.

کیخا تاکید کرد: سازمان محیط زیست مجری اصل 50 قانون اساسی است که در آن دو حکم برای حفاظت از محیط زیست آمده است که نخست مردم خود حافظ محیط زیست باشند و دوم مانع هر گونه عملیات تخریبی شوند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست اظهار داشت: مجموعه عوامل مختلف موجب تخریب دریاچه ارومیه شده و سهم تغییر اقلیم تنها 10 تا 15 درصد است.

وی گفت: در سال 1358 سطح زیر کشت حوزه دریاچه ارومیه 150 تا 160 هزار هکتار بود که اکنون به 450 هزار هکتار افزایش یافته است.

کیخا ادامه داد: اگر هر هکتار 10 هزار متر معکب آب احتیاج داشته باشد سه میلیارد متر معکب تقاضای آب آن خواهد بود.یعنی عددی معادل میزان حق آبه دریاچه ارومیه است. که این مسئله نشان می دهد ما در این بخش توسعه بی ضابطه داشته ایم که میزان درآمد بخش کشاورزی آن حدود یک میلیارد دلار بود یعنی ما به خاطر یک میلیارد پارک طبیعی دریاچه ارومیه را از دست داده ایم که به هیچ عنوان قابل مقایسه با هزینه احیای آن نیست.

وی با بیان اینکه رویکردهای توسعه در کشور باید اصلاح شود گفت: توسعه فقط احداث جاده، ایجاد کارخانه و گسترش بخش کشاورزی نیست بلکه باید رفاه اجتماعی در توسعه مد نظر قرار گیرد.

کیخا اظهار داشت: در حوزه زاینده رود، تالاب انزلی و تالاب هامون هم وضعیت به همین صورت است که سازمان حفاظت محیط زیست، مجلس، دولت و مردم هر کدام به اندازه ای در آن ایجاد این وضعیت مقصرر هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی منابع آب در کشور قیمت پایین آن است و تا زمانی که قیمت آب در کشور واقعی نشود مصرف بهینه نخواهد شد و اگر اقشاری در جامعه برای پرداخت هزینه آن ناتوان هستند دولت می تواند به آنها کمک کند.

به گفته کیخا خودکفایی و امنیت غذایی به این معنا نیست که هر کالای مورد نیاز را خودمان تولید کنیم در حالی که می توانیم برخی کالاهای مورد نیاز را وارد کشور کنیم و به این صورت آب مجازی را مدیریت کنیم.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست 24 تا 27 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های تهران در حال برگزاری است.