خرهای وحشی دشت اردکان محکوم به انقراض

ارسال کننده خبر محمود نعیمی

خر، الاغ یا درازگوش یکی از گونه‎‎های جانوری و از خانوده اسبیان است؛ حیوانی که در زمره‎‎ی حیوانات اهلی و گاهاً نیز وحشی قرار دارد ولی این روزها شاید به دلیل این که سمبلی از کودنی به شمار می‎‎آید، ادامه حیات آن کمتر مورد توجه تشکل‎‎ها و دوست داران محیط زیست است.
“نادر پیری اردکانی” پژوهشگر و دبیر انجمن شیفتگان طبیعت اردکان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به در حال انقراض بودن خرهای وحشی حاشیه‌ی کویر، می‏‏‌گوید: این گونه جانوری که تا مدتی پیش از ساکنان اصلی دشت اردکان – یزد بوده‎‎اند، امروز طعمه‌ی کرکس صفتانی شده‌اند و به زودی نسلشان منقرض خواهد شد.
وی ادامه می‎‎دهد: این حیوانات دیگر در گله‌های چند صدتایی دیده نمی‌شوند بلکه به صورت پراکنده و انگشت شمار به حیات خود ادامه می‎‎دهند و این در حالی است که حمایتی در کار نیست و به نظر محکوم به انقراض هستند.
این دوستدار طبیعت با اشاره به ویژگی‎‎های متعدد این مرکب سال‏‏های دور آدمیزاد، تصریح می‏‏‌کند: خر، حیوانی نجیب، قانع و سر به زیری است که بی منت و در ازای آذوقه‎‎ای ساده، سال‎‎ها و در هر شرایطی بار انسان‌ها را به دوش ‌کشیده است.
وی اضافه می‎‎کند: این برده آدمیزاد تا زمانی که قادر به استفاده است، مورد بهره برداری قرار می‎‎گیرد ولی با وجود این که یک عمر با انسان انس می‌گیرد، سرانجام ناجوانمردانه به حکم کم‌کاری و پیری در دشت و صحرا رها می‌شود تا در پایان حیاتی ذلت بار به استقبال مرگی دردناک برود و طعمه‌ی سگ‌های وحشی شود.
پیری اردکانی با بیان این توضیح در مورد خرهای بومی و البته اشاره به انگشت شمار شدن امروز آنها در کوی و برزن به دنبال وجود وسایل نقلیه پیشرفته، می‎‎گوید: البته این وضعیت تنها مختص خرهای بومی نیست بلکه خرهای وحشی این منطقه که بعضاً در حاشیه‎‎ی شهر و حتی در مناطق حفاظت شده کویری استان، دیده می‏‏‌شوند نیز وضعیت بهتری ندارند.
وی با تاکید بر این که این نژاد نه از گونه‎‎ی خرهای بومی و نه گورخر آسیایی هستند، اذعان می‏‏‌کند: متاسفانه این روزها خرهای وحشی نیز از سوی بشر افسار گسیخته مورد تهدید قرار گرفته‎ به نحوی که برخی از افراد سودجو برای استفاده از گوشت این حیوان، اقدام به شکار آن می‏‏‌کنند.
وی خاطرنشان می‎کند: این حیوان به دلیل برخورداری از خوی مهربانی، معمولاً از انسان‎‎ها خیلی دور نمی‏‏‌شود و متاسفانه همین کافی است تا در یک چشم به هم زدن از سوی سودجویان، شکار شوند و گوشت آنها به قیمت گزافی به فروش رود.
این پژوهشگر و محقق اردکانی در پایان با اشاره به این که تاکنون هیچ گروه و تشکل زیست محیطی از این گونه جانوری حمایت نکرده و در هر شرایطی محکوم و مظلوم واقع شده است، خواستار توجه بیشتر به این حیوان شد.
“مرتضی عزیزی” رییس محیط زیست اردکان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به وجود گونه‌های نادر متعدد حیات‌وحش در بخش خرانق این شهرستان، تصریح کرد: بیابان‌های اطراف شهرستان اردکان به ویژه بخش خرانق، یکی از زیستگاه‌های اصلی خر وحشی است .
وی اظهار کرد: آمار دقیقی در خصوص تعداد این حیوان وحشی در این منطقه وجود ندارد و تاکنون در این مورد آمارگیری نیز صورت نگرفته است.