فرورفتگی دو میلیون هکتار از اراضی کشور و خشکیدگی ۱۷ میلیون درخت بلوط در سالهای ۸۸ تا ۹۲

ارسال کننده خبر محمود نعیمی
۵ خرداد ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رییس سازمان مراتع جنگل ها و آبخیزداری کشور گفت: فرو رفتگی زمین در دو میلیون هکتار از اراضی کشور، بهره برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی و از بین رفتن بیش از هفده میلیون اصله درخت بلوط در سال های ۸۸ تا ۹۲ از مهمترین بحران هایی بوده که بر منابع طبیعی کشور تاثیر منفی داشته است.
به گزارش پیام طبیعت پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خداکرم جلالی روز یکشنبه ۹۴/۳/۳ با حضور در همایش ملی پدافند غیرعامل در شیراز با بیان اینکه امروزه دنیا با سه چالش تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود ‌آب شیرین و بیابان‌زایی مواجه شده است اظهار داشت: متاسفانه سطح جنگل ها در دنیا رو به کاهش است بطوریکه از ۸ میلیارد هکتار جنگل در سطح جهان امروز فقط ۴ میلیارد هکتار آن باقی مانده است که این موضوع موجب تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانه ای شده است.
۱۷ میلیون درخت بلوط کاملا خشکیده است
خداکرم جلالی در ادامه با اشاره به خشکیدگی بیش از ۳ میلیون و ۱۳ هزار هکتار از جنگل های بلوط حوزه زاگرس تصریح کرد: بر اثر طغیان آفت جنگلی سوسک چوب خوار و همچنین بیماری ذغالی میزان ۱۷۰ هزار هکتار از عرصه جنگلی کشور معادل ۱۷ میلیون اصله درخت کاملا خشک شده است.
وی خسارتهای ناشی از خشکیدگی درختان بلوط بر اثر آفات و بیماریها را ۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر با تلاشهای صورت گرفته روند خشکیدگی این درختان مهار شده است.

جلالی بر توسعه تحقیقات در بخش گیاه پزشکی حوزه منابع طبیعی با سایر موسسات تحقیقاتی تاکید کرد و افزود: با ایجاد انگیزه و در اختیار قرار دادن سهم قابل توجهی از اعتبارات به پژوهشگران و محققان رشته گیاه پزشگی در جهت افزایش جایگاه این علم در جامعه و سطوح عالی مراکز تحقیقاتی – پژوهشی کمک شایان توجهی به این حوزه خواهد شد.
رئیس سازمان جنگلها ادامه داد: ناحیه رویشی زاگرس با حدود ۳۰ میلیون هکتار وسعت و ۴۰ درصد تولید آب کشور نقش مهمی در پایداری محیط زیست کشور ایفا می نماید. وی بر جامع نگری و برنامه ریزی در راستای حل تمامی مسائل زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی انسانی و فرهنگی عرصه وسیع منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: با تقویت بنیه پدافند غیر عامل در کنار توسعه شاخص های جامعه از طریق تعاملات گسترده با سازمان پدافند و وزارت جهاد کشاورزی می توان به اهداف بلند و ارتقاء جایگاه منابع طبیعی امیدوار بود.
وی در ادامه بر شناسایی مناطق بحرانی در برنامه ششم توسعه به عنوان اولویت نخست این برنامه اشاره کرد و گفت: اقدامات ضروری و فوری برای کنترل کانون های بحرانی که دچار آفت و بیماری شده اند در کنار افزایش ضریب حفاظتی، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در جامعه از جمله این برنامه هاست.
جلالی از شناسایی بیش از ۳ میلیون هکتار از کانون های بحرانی جنگلهای خشکیده بلوط در حوزه زاگرس خبر داد.
این مقام عالی منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی محافظت و مراقبت از جنگلها  امری ضروری است و با استفاده از مشارکت عمومی و فرهنگ سازی این ذخایر ارزشمند را برای نسلهای آینده بتوانیم زنده و پویا نگه داریم.
وی ادامه داد: جنگلهایی که می توانند با برنامه ریزی مناسب و همگام با طبیعت به یکی از مقاصد اکوتوریسم در کشور تبدیل و به عنوان قطب توریستی کشور مطرح شوند و از این طریق هم جلوی تغییر اقلیم منطقه در اثر نابودی درختان گرفته شود و هم اشتغال زایی و درآمدی پایدار برای مردم محلی ایجاد خواهد شد.
وی به مسئله امنیت غذایی به عنوان یکی از مسائل اساسی پدافند غیر عامل اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور با چالش های منابع طبیعی و کشاورزی گره خورده است و این امر مستلزم توجه و برنامه ریزی صحیح در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است.