هورالعظیم؛ قربانی نفت یا بی‌توجهی به محیط زیست؟

۱۳۹۴/۰۲/۲۵
بزرگ‌ترین تالاب خوزستان دیگر جانی در بدن ندارد، با آخرین نفس‌هایش درگیر انتخاب‌های دولت است:‌ آب یا نفت.
آب‌گیری حوضچه دوم هورالعظیم در حال انجام است که به گفته رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با هدف رفع کانون‌های گرد و غبار در منطقه انجام می‌شود.
میدان نفتی مشترک ایران و عراق در منطقه یاران شمالی در هورالعظیم در همین روند آبگیری، پلمپ شده است. مسئولان و برخی کارشناسان می‌گوید خشک‌شدن هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه، از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری ریزگردها در استان خوزستان است.
گفته می‌شود شرکت نفتی مستقر در تالاب خودسرانه پنج حوضچه بزرگ وسط تالاب ایجاد کرده که امکان گردش آب را از تالاب گرفته‌اند. مدیرکل محیط‌زیست استان هم گفته با وجود افزایش ریزگردها در منطقه، این شرکت تا مدت‌ها اجازه رهاسازی آب را نمی‌داده تا با فشار و حکم قضایی آب را رها کرده‌اند.
اما این تالاب با آن همه زیبایی خیره‌کننده و پرندگان و حیواناتی که روزگاری عادت داشتند با آب و طبیعتش زندگی کنند، قربانی چه شد؟ فعالیت‌های اقتصادی؟ کشاورزی؟ بی‌مبالاتی شهروندان یا بی‌توجهی دولت؟
چه چیزی باعث شد خاکی که از خشک‌شدن تالاب بر جا مانده به چشم مردم برود و با انواع بیماری‌های پوستی، تنفسی و دیگر موارد روبه‌رو شوند؟
در ساعت ششم این هفته پای صحبت‌های شنونده‌های رادیو فردا و کارشناس برنامه نشستیم تا در این مورد حرف بزنیم که چه می‌توان کرد که هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم محیط زیست تخریب نشود؟
این هفته حمید پوران، پژوهشگر ارشد محیط زیست در موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه لندن و متخصص در زمینه خاک‌شناسی و اندازه‌گیری آلاینده‌های خاک همراه ما بود.