کشف محموله قاچاق حاوی بیش از هزار کیلوگرم موسیر در چهارمحال و بختیاری

 ارسال کننده خبر نادر زندی
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری حین انجام ماموریت به یک خودروی وانت نیسان مشکوک شده و به راننده خودرو دستور ایست دادند.
محیط بانان به تفتیش خودرو پرداخته و در جریان بازرسی از این خودرو بیش از هزار کیلوگرم گیاه موسیر کشف و ضبط گردید.
فرد متخلف موسیرها را از استان مجاور بصورت غیرقانونی برداشت کرده و جهت فروش به چهارمحال و بختیاری منتقل نموده بود.
متهم پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به همراه کشفیات مربوطه به یگان منابع طبیعی استان تحویل داده شد.

……………….تصاویر: محموله قاچاق کشف شده حاوی بیش از یک تن موسیر در چهارمحال و بختیاری
همه ساله با شروع فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی، افراد سودجو با برداشت بی رویه گیاهان مرتعی اقدام به تخریب رستنی ها نموده و گونه های گیاهی را با خطر انقراض روبه رو می کنند.
چرای دام، بوته کنی و چیدن گیاهان مرتعی سبب میشود تا این گیاهان بدون طی مراحل تکامل و زایش از بین بروند و این امر آسیب جدی به وضعیت پوشش گیاهان وارد می کند.
بهره برداری و حمل و نقل موسیر برابر ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع ممنوع بوده و با متخلفان مطابق قانون برخورد می شود.
بر اساس آخرین مصوبه دولت جریمه برداشت غیرمجاز هر کیلوگرم موسیر تر ۵۰ هزار ریال و جریمه کشف هر کیلوگرم موسیر خشک ۱۰۰ هزار ریال تعیین شده است.
موسیر در یک قدمی انقراض
موسیر از گیاهان گلدار و از خانواده پیازهاست که عمدتا از طریق پیاز و ندرتا از طریق بذر تکثیر یافته و در مناطقی با آب و هوای کوهستانی و خاک های نسبتا مرطوب می روید و پیاز آن مصارف خوراکی و درمانی زیادی دارد.
برداشت بی رویه و خارج از فصل موسیر توسط افراد محلی و سودجویان به منظور قاچاق و فروش در سایر استان ها و حتی خارج از کشور نسل این گونه ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.
موسیر گیاهی مرتعی است که با برداشت پیاز آن، کل پایه گیاه از بین خواهد رفت. افراد سودجو با برداشت پیاز این گونه ارزشمند در فصل بهار پیش از زمان گلدهی و بذردهی موسیر، فرصت رویش مجدد و ادامه حیات را از این گونه گیاهی ارزشمند می گیرند.
……………….تصاویر: محموله قاچاق کشف شده حاوی بیش از یک تن موسیر در چهارمحال و بختیاری
برداشت موسیر در دامنه های شیب دار کوهستان علاوه بر نابودی نسل این گیاه عامل مهمی در افزایش تخریب و فرسایش مراتع به شمار می رود.
بسیاری از رویشگاه های موسیر در کشور بطور کامل از بین رفته واز وجود این گیاه خالی شده است و در صورت ادامه روند فعلی و عدم اتخاذ تدابیری بازدارنده ظرف چند سال آینده موسیر به طور کامل از بین خواهد رفت.
به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی آغاز کشت زراعی این گیاه در مناطق مستعد جهت مصارف خوراکی و دارویی می تواند یکی از راهکارهای کاهش برداشت غیرقانونی و پیشگیری از انقراض نسل این گونه ارزشمند باشد.