مصائب عبور لوله نفت از زيستگاه پلنگ ايرانی

ارسال کننده خبر محمود نعیمی

خطر آلودگي آبشخور حيوانات 

در حالي مسوولان عمراني استان فارس تاکيد جدي بر احداث پالايشگاه دوم شيراز در جوار پارک ملي بمو دارند که با عبور خطوط نفت از اين پارک، خطرات جدي براي پلنگ ايراني ساکن اين زيستگاه به وجود مي‌آيد.
به گزارش مهر، پارک ملي بمو يکي از قديمي‌ترين پارک هاي کشور با بيش از 50 سال قدمت است.
وسعت کنوني پارک 48 هزار هکتار است که عملا 12 هزار هکتار سمت غربي جاده شيراز اصفهان از 36 هزار هکتار ديگر جدا شده و به علت تجاوز و شهرک سازي، ارزش اکولوژيکي آن به شدت کاهش پيدا کرده و در حقيقت تمرکز حفاظت از 36 هزار هکتار سمت شرقي جاده صورت مي‌گيرد.
اين نمونه برجسته اکوسيستم طبيعي نسبتا بکر که در شمال شهر شيراز و در شرق شهر زرقان قرار دارد شامل 620 گونه گياهي با 30 گونه بومي و دهها گونه جانوري شامل پرندگان، پستانداران و خزندگان است و يک ذخيره‌گاه ژني کم‌نظير در منطقه محسوب مي‌شود.

آهو، پلنگ، قوچ و ميش از جمله پستانداران معروف اين پارک ملي است. اما طي مدت اخير مسوولان عمراني استان قصد دارند پالايشگاه دوم شيراز را نيز در محل پالايشگاه شماره يک آن در حوالي پارک ملي بمو احداث کنند که به شدت از سوي کارشناسان محيط زيست مورد مخالفت قرار گرفته است.
مسوولان سازمان محيط زيست نيز بارها تاکيد کرده اند که اين پروژه لطمات سنگيني به پارک ملي بمو وارد خواهد کرد به خصوص اينکه لوله انتقال نفت نيز از ميان پارک مي‌گذرد. دبير موسسه زيست محيطي 13 فروردين در خصوص احداث پالايشگاه در اطراف پارک ملي بمو به خبرنگار مهر گفت: مجوز تاسيس پالايشگاه دوم که متعلق به بخش خصوصي و نوع محصولات و ميزان آن با پالايشگاه اول که دولتي بوده کاملا متفاوت است در دولت قبل توسط رئيس سازمان محيط زيست که به شيراز سفر کرده بود در جلسه اي به طور شفاهي به مسوولان استاني داده شد.
علي اکبر کاظميني با اشاره به اينکه اين منطقه زيستگاه پلنگ ايراني است، افزود: متاسفانه از سمت شرق شهر زرقان و غرب پارک ملي بمو از تنگه آب بز خط لوله نفت با عبور از باغات و تخريب آنها به پشت فنس پارک ملي بمو رسيده، در جايي که چشمه آب بز محل آبشخور قوچ، پازن و ميش شيرازي است و در بدترين شرايط کم آبي و خشکسالي، اين چشمه آب دارد و در اين گردنه با عبور اين خط لوله بعيد نيست که اين چشمه دچار مشکلات ناشي از عبور نفت شود.
وي اظهار داشت: همچنين از سمت شرق پارک بمو در منطقه شول بند امير خط نفت به پشت فنس پارک ملي بمو رسيده و آماده است که با توجيه اينکه اين چند کيلومتر از هدر رفت سرمايه جلوگيري و باعث ايجاد شغل مي‌شود مجوز ورود به پارک ملي بمو را بگيرند و شاهد از بين رفتن يک ذخيرگاه ژني کم نظير که پشتوانه زندگي انسانهاست، باشيم.کاظميني اعلام کرد: تمامي کارشناسان سازمان محيط زيست در بازديدهاي مختلف با احداث پالايشگاه دوم به دلايل آلودگي شهر زرقان و پارک ملي بمو در فاصله 30 کيلومتري آن با شهر شيراز مخالفت کرده‌اند و دست رد بر احداث اين پالايشگاه در اين مکان زده اند. وي اظهار داشت: احداث اين پالايشگاه خطرات و آسيبهاي زيادي را به منطقه حفاظت شده بمو وارد مي‌کند از اين رو ضروري است که مسوولان اين مسائل را مورد توجه قرار دهند.
يک کارشناس حوزه محيط زيست نيز با اشاره به خطرات و مشکلات احداث اين پالايشگاه به مهر گفت: براي احداث اين پالايشگاه بايد به قوانين و مقررات پارکهاي ملي و مناطق حفاظت چهارگانه زيست محيطي نگاه کرد.
علمدار علمداري با تاکيد بر اينکه پالايشگاه مشمول ارزيابي زيست محيطي مي‌شود، اظهار داشت: قرار است با احداث پالايشگاه از سروستان به اين منطقه نفت منتقل کنند. ضرورتي براي انجام اين کار نيست زيرا مي‌توان با هزينه هاي بسيار کمتر اين کار را در سروستان انجام داد.
وي با اشاره به اينکه عمر مفيد پالايشگاه شيراز از لحاط تکنولوژي رو به پايان است، تاکيد کرد: مي‌توان پالايشگاه را با هزينه بسيار کمتر در همان سروستان که به امکاناتي از جمله آب، برق، گاز و… مجهز است احداث کرد. اين کارشناس حوزه محيط زيست گفت: به طور حتم راه اندازي پالايشگاه در اين منطقه مشکلات زيست محيطي زيادي دارد.
اما در اين رهگذر مديرعامل شرکت پالايش نفت شيراز طرح توسعه پالايشگاه فعلي شيراز را مهم توصيف کرد و گفت: همواره برخي ازمسوولان نسبت به اين موضوع احساساتي برخورد مي‌کنند و مانع توسعه اين پالايشگاه شده اند.
عبدالرحيم شمس‌الديني در گفت‌وگو با مهر، نسبت به مخالفت مسوولان محيط زيست مبني بر توسعه پالايشگاه شيراز بيان کرد: هم‌اکنون توسعه پالايشگاه شيراز براي استان فارس ضروري است وچنانچه اين پروژه سريعتر مورد بهره‌برداري قرار گيرد قادر خواهيم بود حتي بنزين يورو 5 و يورو 6 را توليد و صادر کنيم. وي ادامه داد: درحال حاضر پالايشگاه شيراز 40 درصد سوخت استان راتامين مي‌کند.
شمس‌الديني اضافه کرد: هم اکنون پالايشگاه شيراز روزانه 2 ميليون و 800هزار ليتر بنزين، 3 ميليون و 800 هزار ليتر نفت گاز، يک ميليون ليتر انواع فرآورده قيري، يک ميليون ليتر نفت کوره، 500 هزار ليتر نفت سفيد، 500 هزار ليتر بنزين هواپيما و سوخت جت، 160 تن گاز مايع و 10 تن گوگرد توليد دارد.
وي ادامه داد: با اجراي اين طرح توليد روزانه بنزين درشيراز به12ميليون ليتر افزايش مي‌يابد.
مديرعامل شرکت پالايش نفت شيراز با تاکيد براينکه اين پالايشگاه آلودگي براي منطقه ندارد، گفت: معتقديم در حال حاضر آلودگي اين منطقه بسيار کمتراز آلودگي کلانشهر شيراز است.
شمس الديني اضافه کرد: پالايشگاه شيراز توانسته از سازمان محيط زيست کشور گواهينامه استاندارد را کسب کند زيرا سازمان محيط زيست بصورت آنلاين سيستمهاي خروجي اين مجموعه را پايش مي‌کند.
به گزارش مهر، به هر حال همگان باور دارند که بايد براي اشتغال زايي و توسعه استان فارس شرايط احداث پروژه‌هاي صنعتي فراهم شود اما بايد در ابتداي کار ارزيابي‌هاي محيط زيستي مناسبي انجام گيرد تا تبعات ناشي از فعاليتهاي عمراني به محيط زيست طبيعي و انساني لطمه‌اي وارد نکند.