بررسی راهکارهای حل مشکل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان

فرستنده:حسین محمودی

13921009000630_PhotoA

در کمیته برگزاری همایش پژوهش و فناوری مطرح شد

در نشست اعضای هیئت مدیره کمیته علمی شبکه پژوهش و فناوری با کمیته برگزاری همایش پژوهش و فناوری بر لزوم تعامل هرچه بیشتر و همه‌جانبه برای حل معضلات زیست محیطی و مشکل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان تأکید شد.
خبرگزاری فارس: بررسی راهکارهای حل مشکل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان

به گزارش خبرنگار فارس از اصفهان، ظهر امروز در نشست کمیته برگزاری همایش پژوهش و فناوری با حضور اعضای هیئت علمی شبکه پژوهش و فناوری به بررسی راهکارهای عملی شدن و اجرایی شدن دستاوردهای همایش پرداخته شد.

در آغاز این نشست، محمدرضا بحرینیان، مدیر اجرایی شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان گفت: ششمین همایش پژوهش و فناوری با محوریت حفاظت از محیط زیست و با همکاری استانداری اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی، اتاق بازرگانی، دانشگاه صنعتی اصفهان، خانه صنعت و معدن و سازمان حفاظت از محیط زیست 29 و 30 بهمن ماه امسال در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.

وی ضمن تشکر از کارگروه‌های شرکت کننده در این همایش تصریح کرد: در افتتاحیه این همایش قرار است دکتر ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور به عنوان یکی از برگزارکنندگان سخنرانی کند و همچنین استاندار اصفهان نیز قرار شده در همایش حضور داشته باشد و همچنین از یک اختراع با موضوع محیط زیست که توسط شرکت کویر خودرو که از شرکت‌های دانش‌بنیان زیر مجموعه شبکه پژوهش و فناوری است، رونمایی شود.

بحرینیان، تشکیل کارگروه تخصصی در روز اول را از دیگر برنامه‌های همایش عنوان کرد و ابراز داشت: در روز دوم محوریت همایش به سمت انرژی‌های نو و محیط زیست می‌رود و دکتر شعبانی کیا نماینده سازمان ستاد فناوری‌های انرژی نوین به سخنرانی می‌پردازند و برنامه‌های همایش بیشتر علمی خواهد بود و به مباحث تخصصی توسط دانشگاه‌ها پرداخته می‌شود.

در این نشست که منصور شیشه‌فروش، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان، نمایندگانی از صنایع بزرگ اصفهان از جمله ذوب آهن اصفهان و شرکت فولاد مبارکه، نیروگاه برق شهید منتظری اصفهان، پالایشگاه اصفهان، سازمان جهاد کشاورزی، صنایع سنگ اصفهان و همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان در آن حضور داشتند نکاتی پیرامون مشکلات و معضلات زیست محیطی و آلودگی هوای اصفهان مطرح شد.

از دیگر نکات مطرح شده در این نشست لزوم همکاری و تعامل همه جانبه و گسترده و فارغ از جبهه‌گیری علیه یکدیگر توسط صنایع، سازمان محیط زیست و دانشگاه‌ها برای حل مشکلات زیست محیطی اصفهان است ضمن این که گزارش‌هایی پیرامون فعالیت‌های صنایع اصفهان برای کاهش آلایندگی و مشکلات زیست محیطی آنها توسط نمایندگان صنایع ارائه شد.

به گزارش فارس، در نشستی که با محوریت محیط زیست و مشکلات زیست محیطی اصفهان برگزار شده بود غایب بزرگی وجود داشت و آن نماینده سازمان حفاظت از محیط زیست بود که حضور نماینده‌ای از این سازمان حیاتی و کاملا لازم بود اما ظاهرا سازمان حفاظت از محیط زیست اصفهان برنامه‌های مهم‌تری از حضور در نشست‌های علمی و کاربردی برای حل مشکلات زیست محیطی کلان شهر اصفهان که در معرض آلودگی‌ها و خطرات زیست محیطی بسیاری قرار دارد.

سید احمد خاتون‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با اشاره به مشکلات و معضلات مختلف زیست محیطی اصفهان تصریح کرد: شهر اصفهان در معرض بحران و آلودگی مردم به بیماری «ام اس» است، ضمن اینکه میزان قابل توجه جیوه موجود در هوا به شدت بر روی سیستم عصبی مردم و سلامتی روحی و روانی شهر اصفهان تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده نکردن از فیلترها در صنایع تفاوتی با قتل نفس ندارد زیرا آلودگی‌های تولید شده توسط صنایع بشدت برای سلامتی انسان خطرناک است و باید مسئولین صنایع اصفهان تلاش کنند تا برای کاستن آلودگی‌های تولید شده توسط واحدهای خود برنامه‌های دقیق، علمی و عملی ارائه دهند و آنها را به سرعت اجرائی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ابراز داشت: اصفهان می‌تواند صنعت توریسم قوی داشته باشد ضمن این که باید کارخانجات و صنایع این شهر را به خارج از آن انتقال داد تا از حجم آلایندگی‌ها کاسته شود و این کار اگر در کنار گسترش صنعت توریسم صورت گیرد مشکلات اقتصادی در پی نخواهد داشت.

خاتون‌آبادی با اشاره به حجم بالای مهاجرت به اصفهان و پیامدهای آن نظیر آلودگی و مشکل آب تصریح کرد: بسیاری از خودروهایی که اصفهان تردد می‌کنند متعلق به مهاجرینی است که از اطراف اصفهان به واحدهای صنعتی این شهر برای کار می‌آیند.

وی ضمن انتقاد از نادیده گرفته شدن مشکلات اصفهان توسط مسئولین کشوری، ابراز داشت: در همایش پژوهش و فناوری باید به جمع‌بندی کلی و ایجاد جبهه‌ای استانی برای پیگیری مطالبات اصفهان از دولت برسیم