۴۰ درصد فاضلاب بیمارستان‌های شهر تهران به دلیل نبود تصفیه‌خانه یا عملکرد ضعیف و ناقص بیمارستان‌ها، وارد شبکه جمع‌آوری آب‏های سطحی و چاه‏های جذبی می‌شود.

ارسال کننده محمود نعیمی
همشهری آنلاین:
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: ۴۰ درصد فاضلاب بیمارستان‌های شهر تهران به دلیل نبود تصفیه‌خانه یا عملکرد ضعیف و ناقص بیمارستان‌ها، وارد شبکه جمع‌آوری آب‏های سطحی و چاه‏های جذبی می‌شود.
به گزارش ايرنا، روز دوشنبه روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، علی محمد شاعری افزود: شهر تهران حدود 150 بیمارستان دارد که هشت درصد از این تعداد فاقد سیستم تصفیه فاضلاب و حدود 34 درصد دارای تصفیه‌خانه با عملکرد ناقص است، همین امر سبب ورود فاضلاب‌های بیمارستانی به شبکه آب‌های سطحی و چاه‌های جذبی می‌شود.
وی با بیان این که فاضلاب این بیمارستان‌ها در جنوب شهر تهران وارد شبکه آب‌‏های سطحی شده و به طور مستقیم برای آبیاری زمین‏‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد خاطر نشان کرد: فاضلاب‌های بیمارستانی جزو خطرناک‌ترین فاضلاب‌ها محسوب می‌شوند و اثر آلودگی آن‌ها بیش از 50 سال باقی می‌ماند.
شاعری افزود: به همین دلیل توجه به وضعیت تصفیه‏‌خانه بیمارستان‏‌ها در سطح مناطق 22گانه شهر تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و می‏‌تواند از جمله شاخص‏‌های مهم وضعیت محیط زیست هر منطقه محسوب شود.
وی بالا بودن هزینه اجرای سیستم تصفیه‌خانه، نظارت نامناسب دستگاه‌‏های ذی‌ربط، فقدان فضای کافی برای احداث تصفیه‌خانه در بعضی از بیمارستان‏‌ها و تخصیص ندادن اعتبار به بیمارستان‌‏های دولتی به منظور احداث تصفیه‏‌خانه را از جمله دلایل اجرایی نشدن سیستم تصفیه‌خانه در بیمارستان‌های شهر تهران برشمرد.
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به راهکارهای ایجاد سیستم تصفیه‌خانه در بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: نظارت کامل و پایش مستمر توسط دستگاه‏های ذی‌ربط با همکاری ذی‌نفعان، تخصیص اعتبار لازم به بیمارستان‏‌های دولتی برای احداث سیستم تصفیه‏‌خانه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ملزم کردن بیمارستان‌ها برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب و جلوگیری از فعالیت واحدهایی که ضوابط و مقررات را رعایت نمی‌کنند از جمله راهکارهای حل این مساله است.
شاعری خاطر نشان کرد: ستاد محیط زیست به طور مستمر در حال پایش شاخص‌های زیست محیطی است و این اطلاعات را در اختیار مناطق قرار می‌دهد تا شهرداران مناطق از وضعیت منطقه خود آگاه شوند و با همکاری سایر ارگان‌ها درصدد رفع نواقص برآیند.