پلنگ ایرانی

پلنگ

 

نام علمی : Panthera pardus saxicolor

راسته : گوشتخواران

خانواده: گربه سانان

 

اطلاعات کلی

بزرگترین زیرگونه پلنگ در جهان است. روز وشب فعال است ولی در جاهایی که احساس خطر کند فقط شب‌ها با احتیاط ظاهر می‌شود؛ به صورت انفرادی زندگی می‌کند؛ دارای قلمرو است و محدوده آن را به وسیله ادرار مشخص کرده و از آن دفاع می‌کند؛ از قابلیت استتار خوبی برخوردار است و خود را با شرایط زیستگاه‌های مختلف سازش می‌دهد.

جفت گیری پلنگ معمولا اواسط زمستان صورت می‌گیرد و مدت بارداری حدود ۹۵ روز است. زایمان در غارها و سوراخ‌ها صورت می‌گیرد که شامل یک تا شش توله است. توله‌ها به مدت سه ماه شیر می‌خورند و در ۱۸ ماهگی از مادر جدا می‌شوند و حدود سه سالگی بالغ می‌شوند.

غذا: از اکثر پستانداران بزرگ و کوچک به خصوص گراز، کل وبز، قوچ و میش و همچنین پرندگان، خزندگان نظیر لاک پشت، ماهی‌ها و حشرات تغذیه می‌کند و به شکار و خوردن گوشت روباه و سگ اهلی نیزعلاقه‌مند است. در مواقعی که طعمه در دسترس نباشد یا به شدت پیر و آسیب دیده باشد به حیوانات اهلی نظیر گاو، گوسفند، اسب، الاغ و حتی مرغ و خروس حمله می‌کند. در برخی از مناطق که امکان دارد سایر گوشتخواران طعه را بربایند این حیوان با استفاده از قدرت بدنی بالایی که دارد طعمه‌های تا ۳ برابر سنگین‌تر از وزن خود را به بالای درختان می‌برد و پنهان می‌کند.

ز

 یستگاه : در اکثر زیستگاه‌های کشور اعم از جنگلی، کوهستانی، بیابانی ، استپی ،مزارع و جلگه‌های گسترده

جمعیت این گونه در ایران ۵۰۰ تا ۸۰۰ قلاده است و در خطر انقراض قرار دارد.

تهدیدات: دشمن طبیعی ندارد فقط گاهی توله‌ها توسط سایر گوشت‌خواران شکار می‌شوند، اما به علت کم شدن غذا و آغشته کردن لاشه حیوانات شکار شده به مواد سمی، شکار غیرمجاز و تصادف با اتومبیل جمعیت آن رو به کاهش گذارده و دربعضی از مناطق به کلی نابود شده است