مدیرکل محیط زیست استان مرکزی ضمن تشریح سند ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی استان اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، محیط زیست استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی ضمن تشریح سند ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی استان اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، محیط زیست استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- امیر انصاری در کارگروه آمایش محیط زیست استان که در راستای تصویب سند ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی شهرستان‌های استان برگزار شد، گفت: برنامه‌هایی در راستای ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی بر اساس 12 شاخص برای 12 شهرستان تدوین شده که این برنامه‌ها در جلسات کارگروه‌های آمایش محیط زیست مطرح شده است.

وی افزود: براساس این جلسات مقرر شد اطلاعات دسته‌بندی شده و در قالب سند زیست‌محیطی تدوین و تصویب و به شورای برنامه‌ریزی ارجاع شود.

انصاری درخصوص وضعیت زیست‌محیطی اراک عنوان کرد: اراک به عنوان یک شهر صنعتی از نظر گوناگونی صنایع در رتبه‌های برتر کشور قرار دارد.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های این شهر مثل هفتادقله، منطقه شکار ممنوع، تالاب میقان، عنوان کرد: این شهر از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است و آلودگی هوا، آب، خاک، مدیریت نامطلوب، پسماندها و … از جمله خطراتی هستند که محیط زیست اراک را تهدید می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اصلاح دفن پسماندها، افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها و فاضلاب‌ها، ساماندهی دامداری‌ها، ریخته‌گری‌ها و ساماندهی صنوف مزاحم، تخصیص حقآبه تالاب میقان و خروج معادن از هفتاد قله را از مصوبات جلسات قبل برشمرد.

انصاری با اشاره به وضعیت زیست‌محیطی شهرستان شازند به عنوان یک منطقه زاگرسی در کشور عنوان کرد: این شهرستان نیز با تهدیداتی مواجه است که برای مقابله با آن تسریع در ساخت تصفیه‌خانه شهرک شهید بابایی، تهیه طرح جامع مدیریت پسماند، رفع آلودگی‌های صنعتی در آب‌های زیرزمینی دشت‌های این شهر، تامین حقابه رودخانه و … از مصوبات این جلسات بوده است.

وی ارتقاء سیستم تصفیه‌خانه، اصلاح دفن پسماندها، ارتقاء منطقه شکارممنوع بازرجان، ارتقاء کوه‌های امجک و نمک به منطقه شکار ممنوع، خروج معادن از منطقه بازرجان و تعیین تکلیف نقشه توسعه ناحیه صنعتی را از جمله مصوبات کارگروه آمایش محیطی‌زیست شهرستان تفرش عنوان کرد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در ادامه، با بیان اینکه آلودگی هوا شاخص‌ترین تهدید برای شهر دلیجان است، مطالعه طرح جامع کاهش آلودگی هوا، ساماندهی سنگبری‌ها و تولید شن و ماسه، احداث کمربند سبز را به عنوان مصوبات شهرستان دلیجان برشمرد.

انصاری تسریع در احداث کارخانه پالایش زباله، ارتقاء منطقه شکارممنوع خرقان به منطقه حفاظت‌شده، مدیریت زیست‌محیطی سایت پسماندها و … را از مصوبات شهرستان ساوه، احداث تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی، پاکسازی و تغییر مکان پسماندها از بستر رودخانه به مکان مورد تایید را از جمله مصوبات کمیجان و اختصاص تسهیلات به واحدهای سنگبری جهت استفاده از فناوری روز، انتخاب چنار شهرستان محلات به عنوان اثر طبیعی ملی، احیا و بهسازی فعالیت در آتشکوه را از مصوبات شهرستان محلات عنوان کرد.

در این جلسه ضمن تشریح مصوبات دیگر شهرستان‌های استان، ایجاد پاسگاه محیط‌بانی در منطقه شکار ممنوع ورسان، ساماندهی واحدها و صنایع روستای زرنوشه آشتیان و ساماندهی رودخانه قره‌چای، طرح مطالعات امکان‌سنجی احیای تنوع زیستی آبزیان این رودخانه و ارتقاء منطقه پلنگاب نیز به عنوان مصوبات شهرستان خنداب مطرح شد.